-

Marcin-K

Czy Kaja Godek z posłem Sawickim uratują świat?

Wiem, że zabrzmi to co najmniej źle, ale dobrnąłem do momentu, kiedy tylko słyszę o „środowiskach prolajferskich”, to zaczynam odczuwać może nie rozdrażnienie, ale delikatnie podenerwowanie to już na pewno. Coryllus często wspomina o skuteczności i o jej znaczeniu we wszelkich możliwych ludzkich poczynaniach. Mnie się to podejście bardzo podoba, ponieważ udało mi się zmarnotrawić sporo swojego żywota na różne niepotrzebne czynności, które im mniej przynosiły mi pożytku, tym ja je bardziej maniacko uprawiałem. O skali szkodliwości tego procederu na moje życie prywatne i zawodowe nie będę tu pisał, aby nie gorszyć publiczności. I w tej chwili sprawy wyglądają tak, że jeśli coś wydaje mi się niepraktyczne i nieprzynoszące szybkich i jasnych rezultatów, to znaczy że to coś należy jak najszybciej od siebie odsunąć. I tak właśnie mam z prolajferami, a mam tu na myśli głównie ich każdorazowo i pokazowo nieskuteczny udział w polskiej polityce.

Krótka historia walki o zaostrzenie praw aborcyjnych. Najpierw początek lat 90-tych i nieustannie puszczane w śnieżących telewizorach wykrzywione twarze posłów ZCHN-u. Bardzo chciałbym przekonać się, ile osób w tamtych czasach zaraziło się nienawiścią do Kościoła i do dziś tą nienawiścią się żywi. Ciekawe też ile z tych osób przełożyło swą nienawiść na jakiś konkret. Na przykład aborcyjny. Potem długo, długo nic, temat zszedł do niszy, a dziś mamy panią Kaję Godek. Jej jakieś konkretne sukcesy? Była blisko wywołania poważnego kryzysu rządowego i z pewnością miło wspominają ją sprzedawcy parasoli. Pamiętam też widziany z autobusu w Warszawie gigantyczny bilboard z jakimś masakrycznym zdjęciem przedstawiającym zabortowane dziecko. Doskonale również pamiętam moją własną reakcję. Pomyślałem wtedy: czy ich do końca po..ało? Aha, do dziś też dostaję nieustanny spam na pocztę od pani Kai, ponieważ kiedyś nieopatrznie podpisałem jakąś internetową petycję. Zablokowanie tego spamu leży na mojej rosnącej z dnia na dzień kupki wstydu. Ale zrobię to w końcu. Zapytam jeszcze wprost: czy coś się zmieniło jeśli chodzi o kwestie aborcyjne? Tak. Owszem. Pojawiły się w międzyczasie nowe, magiczne wręcz sposoby na usunięcie ciąży ewentualnie można tego dokonać z łatwością przy okazji wycieczki w obrębie strefy Shengen, jeśli jakaś pani nagle stwierdziła że nie chce dziecka, a zapomniała wcześniej zażyć odpowiedniej magicznej pigułki. Z pewnością również ego pani Godek musiało zostać zaspokojone, ponieważ każdy z nas chciałby widzieć siebie jako obrońcę słabszych i uciśnionych i jeszcze słuchać rozbrzmiewających za tę działalność gromkich oklasków.

Mamy więc teraz panią Kaję Godek, która właśnie w tych dniach wymiksowała się z bardzo obiecującego że tak powiem projektu politycznego o nazwie Konfederacja. Powód? Ten sam co w przypadku innej zaangażowanej w obronę dzieci, tyle że tych niepełnosprawnych, pani, tej o nazwisku Hartwich. Nie to miejsce na liście, które pani Kaja Godek uważa za słuszne. Pani Kaja Godek czuje się marginalizowana oraz ruchy prolajferskie czują się marginalizowane. Rozumiem, że gdy wreszcie pani Kaja Godek opuści szeregi Konfederacji wtedy jej szanse polityczne wzrosną. Tylko gdzie ona w tym momencie może pójść by nadal toczyć heroiczną walkę o życie nienarodzonych? PiS? Chyba się nie uda. PO? Chyba nie bardzo również. Tam drzwi mogą być zamknięte. Czekajcie, a może PSL? Może tam, rzeczywiście, wszak teraz chyba na rynku nie ma bardziej prawicowej i konserwatywnej partii o tak ogromnym potencjale wyborczym oraz z tak rozwiniętymi strukturami. Może Paweł Kukiz szepnie słówko?

Dobra, robię sobie żarty, ale w sumie to sprawa jest poważna. I teraz uwaga, uwaga. Sam nie wierzę w to, co piszę, ale muszę wyprodukować z siebie słówko wsparcia dla tenorów Konfederacji. Wiecie, że będę metodycznie i bezwzględnie darł z was łacha dotąd, gdy nie zaprzestaniecie uczestniczyć w próbach wrzucenia nas w łapy Grzegorza Schetyny i Barbary Nowackiej, ale jednak trafić na taką panią Godek z całym przynależnym jej pakietem emocji, egzaltacji i tupetu? Nie, to jest już za dużo. Nie zasłużyliście na to. Jesteście bardzo delikatni, gdy niemalże w dżentelmeńskim tonie za pomocą ledwie widocznych złośliwości pokazujecie społeczeństwu, by najbardziej na świecie uważali na tych, którzy chcą nas za wszelką cenę ratować i „działać w naszym imieniu”. Dziękujemy.



tagi: konfederacja 

Marcin-K
10 sierpnia 2019 09:04
47     2110    4 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Grzeralts @Marcin-K
10 sierpnia 2019 09:16

Popieram. Prolajferstwo polskie, jak i proaborcyjność to jest oczywista fikcja i tłuczenie kijem po klatce. Dzieci zabija się bowiem dziś łatwo, lekko i przyjemnie (no, z przyjemnością to przesadziłem), zazwyczaj nigdzie nie trzeba w tym celu wyjeżdżać. Ale tego akurat nikt nie tknie, bo to w sumie legalne, udowodnić się nikomu nic nie da, a ryzyko brnięcia w temat mogłoby być naprawdę duże. Toyah już dawno napisał, że aborcje w Polsce są eugeniczne, i można by temu dosyć łatwo położyć kres, ale nie ma chętnych. I w sumie się nie dziwię. Nikt nie chce ponosić odpowiedzialności za opiekę nad ciężko chorym dzieckiem, której państwo nijak nie wspiera.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Marcin-K
10 sierpnia 2019 09:27

Ja podawałem dane wrażliwe i składałem podpis na listach o zaostrzenie prawa aborcyjnego ze sześć razy. Jak jeszcze raz ktoś do mnie podejdzie z taką listą, usłyszy wiązankę...

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @Marcin-K
10 sierpnia 2019 11:27

Tematy takie jak aborcja, szczepionki, dostęp do broni oraz temu podobne, to jak widać od lat skuteczne narzędzia zarządzaniem emocjami oraz podziałami wśród społeczeństwa. Do tego dają zatrudnienie po obu stronach sporym grupom ludzi, którzy wykonują swoje zadania. A ich praca chyba nie różni się od pracy agitatora propagandy lub ideologii.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @Marcin-K
10 sierpnia 2019 11:46

Ci tzw.dzialacze "prawicowi " ,to jest jedna wielka sciema .. Banda nieskutecznych osob, ktore maja za zadanie degradowac ,kompromitować  konsererwatyzm oraz pragmatyczną myśl prawicową w ktorej zachowane są hierarchie .  Za tym szemranym towarzystwem kryje sie zwykle oszustwo..   Żadne ugrupowanie ,które ma czelność nazywać się prawicowym nie ma sukcesów np w samorządach.. 

zaloguj się by móc komentować

olekfara @MarcinD 10 sierpnia 2019 11:27
10 sierpnia 2019 12:40

Tak, zadyma jest tak skuteczna, że w tym dymie ginie rzetelna informacja. Może na to ma Pan jakieś propozycje, jak oddzielić ziarno od plew. Chyba jest jeszcze gorzej, nikt nie chce produkować ziarna. Dla wszystkich staje się bardziej wygodne spalic zarówno ziarno jak i plewy. Tak łatwiej i przyjemniej.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @olekfara 10 sierpnia 2019 12:40
10 sierpnia 2019 15:33

Zawsze można po prostu mówić prawdę.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @Grzeralts 10 sierpnia 2019 09:16
10 sierpnia 2019 16:30

Kto wie, być może jednak te wyśmiewane pińcet pomogło komuś jednak podjąć decyzję, żeby tej aborcji nie robić. Może chcę w to wierzyć, ale no cóż... W każdym razie dziwię się, że komuś się chce próbować robić politykę na aborcji w te lub we wte.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @gabriel-maciejewski 10 sierpnia 2019 09:27
10 sierpnia 2019 16:33

Ciekawe co się z tymi podpisami stało i gdzie one teraz są...

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @MarcinD 10 sierpnia 2019 11:27
10 sierpnia 2019 16:34

No tak - jak to pięknie brzmi: aktywista.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @Draniu 10 sierpnia 2019 11:46
10 sierpnia 2019 16:36

Wiem, że to zabrzmi kontrowersyjnie, ale jednak PiS jakieś tam sukcesy ma:) Ale jak wiadomo to jest żydowska lewica:)

zaloguj się by móc komentować

Draniu @Marcin-K 10 sierpnia 2019 16:36
10 sierpnia 2019 19:07

Ja to nazywam , na bezrybiu i rak ryba.. :) Oczywiście PiS na tle innych polskich partii plasuje się na najwyższym miejscu od 1989 r.. Ale nadal uwazam ,ze jadą w peletonie, na czele, ale jednak w peletonie.. To nie jest  grupa ,która oderwala się i uzyskała spory dystans od pozostal.. Czas pokaże jak to będzie wyglądało w drugiej kadencji.. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Marcin-K 10 sierpnia 2019 16:30
10 sierpnia 2019 20:31

Pewnie prędzej niż jakiekolwiek inne akcje. Ja w ogóle twardo bronię 500+, bo to świetny pomysł był i realizacja też. I w tym sensie PiS dla życia zrobił więcej, niż ktokolwiek dotychczas. "Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną".

A najwięcej dzieci, jak zawsze ratuje Kościół.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @Grzeralts 10 sierpnia 2019 20:31
10 sierpnia 2019 22:04

Tak... Choć często krytykuję pińcetplusa, bo jednak można by było ludziom po prostu zabierać mniej pieniędzy, to jednak muszę przyznać że ten argument stawia na baczność (zwłaszcza w kontekście cytatu z najważniejszej księgi na świecie)...

To jest właśnie skuteczność, w przeciwieństwie do tego co osiągnęli "proliferzy" (pomijając kariery i pieniądze jakich się co niektórzy z nich dorobili). Czyli ekscytacja z egzaltacją, z powodu zapisania się na jakąś listę poparcia/protestu, co ma niejako wywołać pewnego rodzaju satysfakcję, w postaci uspokojenia sumienia za cudze grzechy. Tymczasem efekt jest dokładnie taki jak to zauważył autor... Epatowanie i atakowanie ludzi brutalnością aborcji może wywołać w najlepszym wypadku niesmak, a zazwyczaj (z powodu wywołania bezsilnego buntu) prowadzi do agresji i pogardy względem drugiego człowieka. Innym efektem jest opatrzenie i zmęczenie tematem, który przecież nie zasługuje na to żeby być tak powierzchownie i prymitywnie potraktowany.

Z tej perspektywy wszystkie tego rodzaju akcje, wyglądają z jednej strony jak prowokacja służąca nakręcaniu spirali autodestrukcyjnej nienawiści, z drugiej działają jak wentyl bezpieczeństwa dla wywołanych sztucznie wyrzutów sumienia (człowiek ma fałszywe odczucie że zrobił coś dobrego). Zaś listy z nazwiskami, czasami z peselem lub adresem i własnoręcznym podpisem "kupującego spokój", przypominają listy proskrypcyjne, i zaproszenie do dalszej  obróbki w kierunku obłędu. Uwiarygadniają też i nadają sens istnieniu w przestrzeni publicznej tych wszystkich dziwnych ludzi, którzy dzięki rozgłosowi i poparciu, zarażają agresją (bądź depresją) coraz więcej osób.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @Marcin-K
10 sierpnia 2019 22:19

Konfederacja chce wepchnąć Polskę w "łapy Schetyny i Nowackiej" pokazując ich co dnia w partyjnej telewizji? Śmiała teza.

Nawet Sakiewicz zdradził ("Najgłupszego oficyjera posłałem i zdradził")

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @Grzeralts 10 sierpnia 2019 09:16
10 sierpnia 2019 22:28

Ludzi się w ogóle zabija łatwo, łatwo też się kradnie, może te kodeksy to przeżytek? Róbta chceta?

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @Draniu 10 sierpnia 2019 11:46
10 sierpnia 2019 22:42

Demonstacja skutecznościZnalezione obrazy dla zapytania kaczyńscy palą kukłę

zaloguj się by móc komentować

MarcinD @gabriel-maciejewski 10 sierpnia 2019 09:27
10 sierpnia 2019 23:33

Te petycje bazujące na emocjach to sprytny sposób na gromadzenie danych osobowych. Nasuwa się pytanie, czyj budżet stoi za liderami obu stron tych sztucznych sporów. Mam nieodparte wrażenie, że jeden i ten sam.

zaloguj się by móc komentować

SilentiumUniversi @Marcin-K
11 sierpnia 2019 04:45

Budżet, aby zapobiec wpedce musi być kierowany do wszystkich stron sporu. A w sprawie masowych mordów dzieci istnieje niemal pełny consensus tych stron - nie obejmujący Kościoła Katolickiego

zaloguj się by móc komentować

Draniu @porfirogeneta 10 sierpnia 2019 22:42
11 sierpnia 2019 08:36

Wiesz co ,trzeba byc naiwny jak dziecko .żeby wierzy w to ,ze Konfederacja w Konfederacji jak to mawia jeden z czołowych kpiarzy w tej sferze czyli GB rownoczesnie popadajac w samozachwyt narcystyczny ,ze ma się talent krasomowczy,ze Konfederacja i podobne potworki polityczne , czyli również RN ,beda organizacjami skutecznymi..

Te wszystkie organizacje " prawicowe " działające od kilku lat ,  są nieskuteczne, i to jest stały fragment gry, tak ma być..

Nawet ich nie stać na to aby mieć wpływy w jednej gminie w Polsce.. No ale za to mają ustawoczne parcie  na stolec w sejmie.. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @Draniu 11 sierpnia 2019 08:36
11 sierpnia 2019 09:34

Dokładnie, obserwuję Menzena, skądinąd bardzo dobrego specjalistę od podatków i dziwię się, że zamiast startować na radnego, to nie mając żadnego zaplecza wystartował w wyborach samorządowych od razu na prezydenta Torunia, wiedząc, że nie ma żadnych szans. Myślę, że radnym miał szansę zostać i się pokazać z jak najlepszej strony, zbudować sobie zaplecze, ale nie...

Oni po prostu muszą gwiazdorzyć

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @SilentiumUniversi 11 sierpnia 2019 04:45
11 sierpnia 2019 10:58

No właśnie. Można się na Franciszka obrażać, albo nie obrażać, ale KK ma swój Katechizm i dekalog. Nic więcej nie trzeba. Nie ma w tej chwili takiej możliwości, żeby zaostrzanie prawa mogło zmniejszyć aborcję i myślenie wielu kobiet na ten temat. Nikt też w Polsce w ciągu najbliższych lat tego prawa nie zliberalizuje. Temat wrzutka. Każdy polityk, który uruchamia tę katarynkę ma albo złe intencje, albo jest po prostu głupi.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @porfirogeneta 10 sierpnia 2019 22:19
11 sierpnia 2019 10:59

To jest oklepany i bolesny slogan, ale wydaje mi się, że widzisz drzewa, a nie widzisz lasu.

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @porfirogeneta 10 sierpnia 2019 22:28
11 sierpnia 2019 14:22

Ale tu nie chodzi o kodeksy, bo one już są. I to wystarczająco dobre, żeby praktycznie żadnej aborcji w Polsce nie było. Tu chodzi o realia. Nie można zakazać grawitacji aktem prawnym i cieszyć się, że oto ją pokonaliśmy.

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @Marcin-K 11 sierpnia 2019 10:58
11 sierpnia 2019 14:23

Lub jedno i drugie naraz.

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @Grzeralts 11 sierpnia 2019 14:22
11 sierpnia 2019 14:49

To jest dokładnie taka zależność...

Ustawą wprowadzić dobrobyt i szczęście... No i żeby wszyscy byli piękni i młodzi. Ehhh

zaloguj się by móc komentować

OdysSynLaertesa @Marcin-K 11 sierpnia 2019 10:58
11 sierpnia 2019 14:54

Dekalog zresztą mówi "nie będziesz" (nie tylko zabijał). 

To jest po prostu obietnica/konsekwencja życia po Bożemu... Bo "bez Boga ni do proga" jak mawiała moja świętej pamięci babcia... Żadna ustawa tego nie załatwi, dlatego ci którzy walczą z Kościołem są największym zagrożeniem dla ludzkości... Trochę tylko groźniejszym od tych którzy wierzą w prawo

zaloguj się by móc komentować

TomaszM @Marcin-K
11 sierpnia 2019 15:34

Sukcesy czasem są.
www.stopaborcji.pl (Fundacja PRO-Prawo do życia)
(szefuje jej p. Dzierżawski)
wytrwale parkowali samochód-żuka ze zdjęciami z aborcji pod szpitalem Orłowskiego, od czerwca 2017.
Samochód wiele razy był niszczony.
Ale jest efekt - w 2019 w tym szpitalu nie było ani jednej aborcji.

Dane oficjalne (które szpital sumi udostępnić na żądanie):

123 aborcje w 2015
119 w 2016
88 w 2017
29 w 2018
0 w 2019 (do chwili obecnej)

cytat z ich info:
" Radykalny spadek liczby aborcji zaczął się tam w drugiej połowie 2017 roku. Zbiega się to w czasie z rozpoczętą przez nas kampanią „Szpitale bez aborterów”, w ramach której za pomocą samochodów, billboardów i plakatów pokazujemy czym jest i jak wygląda aborcja. "

zaloguj się by móc komentować

TomaszM @Marcin-K
11 sierpnia 2019 15:40

Ja też już nie podpisuje więcej żadnych list - projektów nowych ustaw,
 ostatni raz podpisałem coś w 2017.

Także widzę manipulowanie tematem z wielu stron.

Ale uważam że trzeba być ostrożnym z generalnym potępianiem - wyśmiewaniem się z pro-life'owców tak jak to pan robi w tym wpisie. 

Jak wyżej napisałem - efekty są,
 także takie że decyzja tak / nie w tym temacie robi się dla każdego człowieka świadoma,
trzeba się określić - a to dużo.

Moim zdaniem PiS nie ma nic wspólnego z katolicyzmem -> temat aborcji to jednoznacznie pokazuje.

zaloguj się by móc komentować

TomaszM @Marcin-K
11 sierpnia 2019 15:43

Jak mawia przysłowie: Pycha z nieba spycha.

“Kto gardzi Mną i nie przyjmuje słów moich, ten ma swego sędziego: słowo, które powiedziałem, ono to będzie go sądzić w dniu ostatecznym” (J 12,48)

zaloguj się by móc komentować


Paris @Paris 11 sierpnia 2019 19:07
11 sierpnia 2019 19:09

Ale...

... z pani Godek mozna i nalezy sie juz tylko smiac  !!! 

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @Marcin-K 11 sierpnia 2019 10:59
12 sierpnia 2019 00:30

Gdzie tu slogan? Czyja ja się drę; "Tu jest Polska!!!", albo gorzej "Sława Ukraini!!!", zapraszani są do reżimówki działacze lewicy? Są zapraszani. Zapraszani są działacze prawicy? ano nie są. Czemu?

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @Marcin-K
12 sierpnia 2019 00:34

Jak tak dobrze jest w Polsce to po cholerę siedzisz w Hollandii?

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @porfirogeneta 12 sierpnia 2019 00:34
12 sierpnia 2019 08:35

W jakiej Holandii? Wyglądam przez okno i nie widzę żadnego kanału ani mewy. Jeno mazowiecki wierzby. Jak już chcesz być lustratorem, to czytaj uważnie.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @TomaszM 11 sierpnia 2019 15:40
12 sierpnia 2019 08:38

Tak właśnie działa ten mechanizm. Ja wyśmiewam tych, którzy tworzą i zarządzają środowiskami pro-life, a nie zwykłymi ludźmi, którzy się w to angażują od dołu. Choć z wiekiem mam coraz mniejszą tolerancję na naiwność. 

PiS ma jak najbardziej coś wspólnego z Katolicyzmem. Nie ma w swoim programie atakowania podstawy cywilizacyjnej jaką jest religia katolicka. W dzisiejszych czasach to już coś. Nawet bardzo "coś".

zaloguj się by móc komentować


Grzeralts @TomaszM 11 sierpnia 2019 15:34
12 sierpnia 2019 15:13

To jest inna sprawa. Po pierwsze to jest inicjatywa oddolna i na poziomie bazowej propagandy. A po drugie tam się zmienił szef ginekologii.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @Marcin-K 12 sierpnia 2019 08:35
12 sierpnia 2019 23:32

Nie mam co robić tylko czytać wynurzenia pisiorka, co mi będzie wmawiał że żyje w raju na ziemi, btw w programie PiS była lustracja, co się z nią stało? Gierkizm jednak lepiej żre?

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @Grzeralts 11 sierpnia 2019 14:22
14 sierpnia 2019 00:34

Opowiadasz tzw truizmy. Nudne.

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @przemsa 13 sierpnia 2019 16:12
14 sierpnia 2019 00:41

Hydra tuskizmu nie zostanie ostatecznie zdławiona? Spoko, socjal na kredyt zrobi robotę. Nie mówiąc już o ewidentnych sukcesach rządu Morawieckiego; Mierzeja, przekopana, Via Carpatia-zbudowana, nie mówiąc już o zreformowanym sądownictwie i zrepolonizowanych mediach i elektrowniach atomowych innych sukcesach....

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @przemsa 13 sierpnia 2019 16:12
14 sierpnia 2019 00:45

Nie zapominajmy o elektromobilności=10 groszy+ dla rządu, i gdzie te "Polskie samochody elektryczne"? W Ursusie.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @przemsa 13 sierpnia 2019 16:12
14 sierpnia 2019 08:52

Marek Jurek już zaczyna zamieniać się we własną karykaturę. Kiedyś jeszcze ta jego pryncypialność mogła robić jakieś wrażenie. A dzisiaj....

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @porfirogeneta 12 sierpnia 2019 23:32
14 sierpnia 2019 08:53

Rozumiem, panie wolnorynkowcu za pięć groszy, wykształciłeś się prywatnie i w życiu nie zhańbiłeś się korzystaniem z jakiejkowliek instytucji państwoej, nie?

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @Marcin-K
14 sierpnia 2019 22:57

Nie pisze się "państwoej", tylko "państwowej", alkoholizm? Wykształciłem się państwowo, jeszcze częściowo "za komuny", oczywiście że doję każdego państwowego cyca, jaki jest dostępny; z tych "państw zewnętrznych" także; robię w urzędzie w którym przybywa dyrektorów i prowadzę gospodarstwo rolne, prywatne, a jakże. 

Pan jest rozumię z międzynarodowego biznesu? Może stypendysta fundacji Fulbrighta? Żartowałem.

"jakiejkowliek", to w jidisz?

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować