-

Marcin-K

O Niemcach na prąd

Pamiętam jak na przełomie lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych zewsząd narzekano, że media są niedofinansowane. Dziś media są wszędzie, z mediów wylewają sie pieniądze na lewo i prawo, a wszystko jest mediami. W mediach zaś coraz mniej jest jakichkolwiek informacji, pal licho czy prawdziwych czy nie, w zasadzie zajmują się tam teraz tylko i wyłącznie ideologizacją mas. Z pewnych względów jest to dobre, bo wystarczy wyciąć sobie domowym sposobem takie okularki tekturowe jak do oglądania slajdów w 3D, włączyć jakieś newsy w internecie czy telewizji, i już można patrzeć jak przed naszymi oczami przesuwają się, niczym w prognozie pogody, kolorowe, pastelowe plamy interesów i wpływów. Jak się okularki zdejmie, to wtedy widać tylko kibica z tęczową flagą wbiegającego na boisko po meczu Niemcy-Węgry.

Włączyłem dziś rano swój komputer i okazało się, że został znów przemielony aktualizacją przez firmę na literę W z siedzibą w Redmond w stanie Waszyngton, a jego wnętrze i zawartość zostało zapewne przy okazji gruntownie przeskanowane. W jakich celach - tego nie podejmuję się zgadywać, choć mogę mieć pewne przypuszczenia. Moi znajomi wilanowianie narzekają codziennie na to, że tvpis zawłaszcza ich przestrzeń duchową i zabiera wolność. Wolność, aż chciałoby się rzec, przed duże W. Natomiast w ogóle nie widzą problemu w tym, że ktoś zdalnie, z jakiegoś Redmond czy cholera wie skąd, włazi regularnie do ich komputerów, sprawdza co oni tam mają, a potem jeszcze z własnej inicjatywy instaluje tam różne ciekawe rzeczy. I ja dziś rano odkryłem że panowie z Redmond dokręcili mi do komputera coś co nazywa się widżet pogodowy. Czyli taką aplikację, która mówi mi jaka jest pogoda za oknem. Jeśli się w to coś kliknie to otwiera się taka klapa od śmietnika i pokazują się "newsy", szczegółowo wypreparowane z innych portali, od "wPolityce" po gazrurę. Jednak gdy tam się zajrzy, to najczęściej widzi się tam newsy w stylu "wyjątkowo wysoki fundusz kościelny", albo "młodzież głosuje na lewicę", i tak w ten deseń, całą dobę.

Jak to było w którejś z ksiąg Tytusa: w prawe ucho Grieg, w lewe ucho Bach. Z jednej strony odpowiednio wypasteryzowane "wiadomości" przysyłają mi chłopaki z Redmond, a z drugiej flankuje mnie wujek Google, bo telefon z androidem, choćby nim nachrzaniać w ścianę, wciąż podsuwa mi nowe porcje niezwykle ważkich treści. I warto w tym wszystkim grzebać, bo a to raz człowiek złapie wieść o tym, że TVN ogranicza w lato emisję programu "dzień dobry tvn", co ponoć wywołało wielką frustrację u widzów tej zacnej stacji, a inną razą możemy natknąć się na informację o wadze zdecydowanie większej. A może nawet bardzo dużej?

Oto portal pogodowy, który jest własnością Solorza, a na którym ja sprawdzam czasem pogodę również "agreguje" newsy i ciekawostki. Czasem można tam przeczytać o tym, że w Wietnamie 3-letnia dziewczynka wypadła z siódmego piętra, ale przeżyła, bo złapał ją znajdujący się akurat na dole kurier (to nie żart - jest nawet to nagrane na filmie), albo o nowej kiecce jakiejś celebrytki. Ostatnio jednak znalazła się tam notka, z której wynika iż koncern Audi jako część grupy Volkswagen zamierza już od roku 2026 zaprzestać produkcji samochodów o napędzie tradycyjnym, czyli takich z dziurą z boku, do której wlewa się wyssaną z ziemi i przetworzoną ropę. Od tej chwili za pięć lat katalog tejże firmy ma zawierać tylko i wyłącznie auta elektryczne, czym - będąc złośliwym - stanowczo Audi wyprzedzi ambitne plany naszego rządu.

Audi planuje wprowadzić do swojej oferty aż 20 elektrycznych samochodów w ciągu 5 najbliższych lat, a wszystko w ramach większej inicjatywy grupy Volkswagen, do której należy. W tym samym czasie z oferty powoli wychodzić będą auta z silnikami spalinowymi, by od 2028 roku w ofercie koncernu znajdowały się wyłącznie pojazdy elektryczne. Jak informuje Süddeutsche Zeitung, szef koncernu Markus Duesmann potwierdził też kadrze kierowniczej, że od 2026 roku nie będą już prezentować żadnych nowych modeli benzynowych i diesel, a także hybrydowych. Tym samym ostatnim modelem z silnikiem spalinowym, jaki zaprezentuje Audi, ma być model Q, który najpewniej będzie miejskim SUVem - później kierowcy będą musieli sięgać po elektryki.

Z króciutkiej notki, wciśniętej niepozornie między zapowiedziami burz i porywistych wiatrów a powiększony biust jakiejś nieznanej mi dziuni, dowiadujemy się, że jeden z największych producentów samochodów podejmuje decyzję, która może zapoczątkować łańcuch wydarzeń, o których się fizjonomom nie śniło. W tej notce, którą linkuję na dole, mowa też o Fordzie, który podąża podobną, jak to się mówi w korpo, ścieżką rozwoju. Czy jeśli porównam plany tych wszystkich zacnych koncernów z wykoncypowaniem maszyny parowej to popełnię jakąś wielką gafę? Ciekaw jestem, co na to wszystko szejkowie, rosyjscy siłowicy, i w końcu co na to Gerdhard Szreder. Jak to kiedyś powiedział jeden trener z Ekstraklasy po przegranym meczu własnej drużyny, gdy już była bliska mistrzostwa: liga będzie ciekawsza.

https://www.geekweek.pl/news/2021-06-23/audi-juz-w-2026-roku-calkowicie-porzuci-silniki-spalinowe-to-koniec-pewnej-ery/



tagi: niemcy 

Marcin-K
25 czerwca 2021 09:36
120     3855    7 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

chlor @Marcin-K
25 czerwca 2021 10:19

Nie ma w Niemczech tyle prądu aby do tego czasu zastąpić samochody benzynowo-ropne elektrycznymi choćby wyrąbać wszystkie tamtejsze lasy na paliwo ekologiczne dla elektrowni i dobudować parę następnych elektrowni na węgiel brunatny. Co innego jeśli zapanuje Nowy Ład. Wówczas transport indywidualny będzie bardzo ograniczony.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @chlor 25 czerwca 2021 10:19
25 czerwca 2021 10:21

Ale skoro tak duże koncerny podejmują tak poważne jednak decyzje biznesowe, to może wiedzą coś więcej jak ten nowy ład będzie wyglądał w praktyce. Ja myślę że naprawdę liga będzie ciekawa w przyszłym sezonie.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Marcin-K
25 czerwca 2021 10:34

Nowy Ład polegać ma na zwiekszaniu kosztów konsumpcji indywidualnej, aż w końcu "dobrowolnie" wszyscy będą korzystać z konsumpcji zbiorowej - jak u nas za PRLu. My już mamy doświadczenie, a Zachód nie...dlatego pokonamy i prześcigniemy Zachód....:)...i wtedy się spełni sen Gierka. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Marcin-K
25 czerwca 2021 11:03

Dziwne, że nikt nie pracuje nad elektrycznymi jachtami, które żra miliony ton ropy. Elektryczne samoloty albo czołgi też byłyby fajne. Ale cholera nikt nie chce nad tym popracować. 

10 dniowa kwarantanna pomimo, że człowiek zdrowy jak koń, to nowy hit PiS u. Coś gadają o jakiejś loterii... 

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @OjciecDyrektor 25 czerwca 2021 10:34
25 czerwca 2021 11:12

Ja myślę że ten Nowy ład to jest typowe dla unijnej europy zagranie z dykty, niemocy, pijaru i bezczelności. A za tym wszystkim łyse dile niemiecko-rusko-amerykańskie, as usual. Za dwa lata nikt o nim nie będzie pamiętał. A ja w tej chwili jestem na takim etapie, że za tę rezolucję aborcyjną to życzę Unii Europejskiej żebym mógł dożyć czasów, kiedy to szczeźnie i nigdy więcej się nie odrodzi. Razem z tymi elektrycznymi samochodami, funduszami, i innym badziewiem.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @Matka-Scypiona 25 czerwca 2021 11:03
25 czerwca 2021 11:13

Nad elektrycznym helikopterem bojowym już pracują. Są już prototypy elektrycznych awionetek. Pani sen czy koszmar (tego nie wiem) spełni się szybciej niż pani sobie wyobraża.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @Matka-Scypiona 25 czerwca 2021 11:03
25 czerwca 2021 11:14

Jestna polskim YT taki pilot samolotów pasażerskich, który bardzo forsuje temat elektrycznych samolotó i ekologii, więc kto wie. Albo raczej, Wer weiß?

zaloguj się by móc komentować

rexeum @Marcin-K
25 czerwca 2021 11:37

"Ostatnio jednak znalazła się tam notka, z której wynika iż koncern Audi jako część grupy Volkswagen zamierza już od roku 2026 zaprzestać produkcji samochodów o napędzie tradycyjnym, czyli takich z dziurą z boku, do której wlewa się wyssaną z ziemi i przetworzoną ropę."

Ciekaw jestem, do kogo adresuje Pan ten opis samochodu? :(

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @Marcin-K
25 czerwca 2021 11:45

Kiedy powstawały samochody, były różne rodzaje napędu, elektryczny, spalinowy, parowy, pneumatyczny... Elektryczny był najbardziej obiecujący. Ale nafciarze, którzy już raz przegapili rewolucję technologiczną i został im rynek wielkości 1/20 tego, co w czasach lampy naftowej, postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i ufundować światu motoryzację, na ropę oczywiście. Dzisiejsze działania "pro eko" są wciąż ratowaniem tego rynku, bo tu nie potrzeba żadnych guseł, silnik spalinowy jest bezsensownym, kosztownym, zawodnym i nieekonomicznym anachronizmem, gdyby technologia rozwijała się swobodnie, to odszedł by do lamusa i zastosowań specjalnych co najmniej pół wieku temu. Ten obecny ruch jest w dalszym ciągu obroną nafciarzy w myśl zasady, że wszystko co dobre da się zabić propagandą i dotacją.

zaloguj się by móc komentować

takitam @Marcin-K
25 czerwca 2021 11:55

Umówmy się: firma z Redmont ma na swoim obszarze działania monopol naturalny vel rynkowy. I to nawet nie absolutny monopol, bo przecież można oddać się w opiekę konkurencyjnej firmie Cupertino lub przejść na tzw. wolne oprogramowanie systemowe, czyli np. Linuksa. Trzeba jednak być świadomym, że wybór pierwszej alternatywy grozi popadnięciem w sekciarstwo, a jeśli chodzi o drugą... cóż, jeszcze mniej wiadomo, kto za tym wolnym oprogramowaniem naprawdę stoi i jeśli komuś zależy na całkowitej wolności, to trzeba mieć umiejętności geeka i lubić pobawić się jądrem (system kernel).

Aha, jest jeszcze jedna możliwość: zrezygnować z komputera w ogóle. Ale to, jak rozumiem, wykluczamy. Przynajmniej dopóki chcemy zaglądać na ten portal.

W  ̶Z̶S̶R̶R̶  Internecie to nie ty śledzisz wiadomości, to wiadomości śledzą ciebie. ;) Można to ograniczać za pomoca specjalnych wtyczek do przeglądarek, jednak trzeba mieć świadomość, że zarazy wyeliminować całkowicie się nie da. "Oni" zawsze znajdą sposób, żeby podetknąć ci coś, czym się według nich interesujesz, a wiedzą czym, bo śledzą twoja aktywność. Błędne koło. A przy okazji efekt tzw. echo chamber, który sprawia, że człowiek odbiera ze świata tylko takie sygnały, które utwierdzają go w jego światopoglądzie, fascynacjach i fobiach.

Akurat najnowsza innowacja firmy z Redmont, czyli ikonka widżetu "Wiadomości i zainteresowania" na pasku zadań, jest uczciwym rozwiązaniem: masz to wszystko odpowiednio wydzielone w jednym miejscu i jak nie chcesz, to nie zaglądasz. Jeśli chcesz zaglądać, to możesz w pewnym zakresie dopasować do swoich potrzeb, np. usunąć informacje o pogodzie. Albo po prostu usunąć ten widżet. Co z oczu, to z serca.

Wcale nie trzeba grzebać w rejestrze, jak piszą gdzieniegdzie na formach. Prawym klawiszem kliknąć na pasku zadań, podjechać myszą do pozycji "Wiadomości i zainteresowania" i z trzech możliwości wybrać "Wyłącz". Co sam zrobiłem i każdemu z czystym sumieniem polecam.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @rexeum 25 czerwca 2021 11:37
25 czerwca 2021 11:58

Do Pana słodziaku.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @SalomonH 25 czerwca 2021 11:45
25 czerwca 2021 12:00

To tak jak z ogrzewaniem. Mój znajomy projektant instalacji elektrycznych z ogromnym doświadczeniem powiedział mi, że jego zdaniem z punktu widzenia ekonomii całego kraju i ekologii, najlepiej byłoby gdyby wszystkie domy i mieszkania były ogrzewane elektrycznie. 

Tutaj tylko zaczyna się temat gałęzi strategicznych, czyli procesu dostarczania źródła energii, i całej geopolityki wokół. 

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @takitam 25 czerwca 2021 11:55
25 czerwca 2021 12:02

Ja sobie to zostawiłem z czystą premedytacją - zaglądam czasem do tego "fotoplastikonu" i patrzę jaka pasza w tym tygodniu jest w menu:)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @takitam 25 czerwca 2021 11:55
25 czerwca 2021 12:14

Te firmy nas nie szpiegują...to tylko boty....aby naprawdę szpiegowsc potrzebni sa ludzie....dużo ludzi, ktorzy te dane czytaja i analizuja....i tu zaczyna sie problem, bo nigdy nie uda sie szpiegowac więcej niż 1% populacji. Nawet za komuny szpiegowano tylko ten 1%. 99% była poza kontrola o ile się nie wynurzała ze swoimi myślami. Gdy sytuacje trzeba opanowac i kontrolowac, to stawia sie na czele "przemian/rewolucji/"  ten 1% i można dalej spokojnie konsumowac prawdziwą władzę. Oczywiście wmawia sie ludziom poprzez narzędzia propagandy, że oni wszystko i wszystkich szpieguja, że nikt nie ma z nimi żadnych szans itp. A że lydzie lubia sie tym ekscytować, to rozsiewaja te zaraze w umysłach swojego otoczenia i tak to już potem wszyscy sa sparaliżowani strachem. 

Wiec powtórzę - mogą szpiegowac max. 1% populacji...reszta to ściema.

zaloguj się by móc komentować

takitam @OjciecDyrektor 25 czerwca 2021 12:14
25 czerwca 2021 12:43

Słowo "szpiegować" jest tu użyte metaforycznie. Chodzi o to, że zbieranie danych o użytkownikach jest częścią modelu biznesowego, wedlug którego działają praktycznie wszystkie firmy wchodzące z internetowym użytkownikiem w jakiekolwiek interakcje. Jak inaczej mogłyby istnieć bezpłatne usługi? Nie płacisz ty, musi zapłacić ktoś inny, a zapłaci, bo ma nadzieję dzięki temu coś skuteczniej sprzedać. I tylko o to tu chodzi grosso modo. Nie mówię o działalności przestępczej ani o szpiegowaniu indywidualnych osób przez służby, bo to zupełnie inna para kaloszy.

Ogólnie można powiedzieć: don't take it personally. Szukasz młynka do kawy, to zaproponują ci ekspres ciśnieniowy, ale nie mogą przymusić do zakupu. W czym problem? Natomiast naprawdę niebezpieczne może stać się automatyczne profilowanie uzytkownika, kiedy zostanie zaprzęgnięte do jakiegoś systemu oceny, jak w Chinach.  Dyskutuj wtedy z AI i przekonuj ją, że nie ma racji, odcinając cię od  takich czy innych możliwości, bo uznała, że twoje internetowe wędrówki świadczą o statystycznie ponadprzeciętnej skłonności do aspołecznych zachowań, nawet jeśli nic z tego jeszcze  nie zrobiłeś.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @mniszysko 25 czerwca 2021 11:13
25 czerwca 2021 13:31

No to mnie ojciec zaskoczył. Fajnie będą wyglądać elektryczne stacje dokujące na froncie. O matko i córko! 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Matka-Scypiona 25 czerwca 2021 13:31
25 czerwca 2021 13:58

"14 grudnia 1903 Wilbur Wright dokonał pierwszej próby lotu ze wzniesienia, na odległość 36 metrów, nie do końca udanej i zakończonej lekkim uszkodzeniem samolotu. Następne próby miały miejsce 17 grudnia 1903. Tego dnia, ok. godziny 10.35, Orville Wright wzbił się w powietrze na samolocie i dokonał lotu na odległość około 37 metrów (120 stóp), trwającego 12 sekund. "

"Jurij Gagarin stał się pierwszym człowiekiem w przestrzeni kosmicznej i pierwszym sowieckim kosmonautą. Brał udział w jednej misji kosmicznej: Wostok 1. 12 kwietnia 1961"


Miedzy tymi osiągnięciami jest przepaść. A to raptem 58 lat. Gdyby ktoś opowiedział braciom Wright w 1903, że za 58 lat człowiek poleci w kosmos uznaliby go za wariata.

W XXI wieku postęp technologiczny jeszcze przyspieszył a więc zakładam, że nie możemy sobie nawet wyobrazić co się może dziać za 50 lat i jakie technologie będą standardem.

Co do samochodów eletrycznych to żadna nowina. I ja się bardzo cieszę, że tak będzie. Mam już dosyć hałasu i smrodu.

Mam nadzieje, że motory też będą elektryczne bo Ci debile nie szanują nikogo.

Silnik elektryczny jest bardziej wydajny od spalinowego i ma wiele zalet.

"Przedziały zasilania i momenty obrotowe tych silników są całkowicie różne. Podczas gdy moc i moment obrotowy silnika spalinowego wzrastają wraz z ilością obrotów (aż do osiągnięcia maksymalnego poziomu), w silniku elektrycznym maksymalny moment obrotowy dostępny jest już na starcie. W praktyce oznacza to, że samochód elektryczny osiąga najwyższą trakcję już na początku, co przekłada się na stosunkowo wysoką dynamikę."

A tzn że nadaje się do traktorów czołgów helikopterów ciężarówek itd itp.

Przecież cały czas opracowuje się nowe technologie dla baterii. Bateire nie wybuchają jak wodór czy benzyna ;)

Nie ma co się obrażać na nowe. 

Przecież nie wrócimy do łuków i proc...

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ThePazzo 25 czerwca 2021 13:58
25 czerwca 2021 14:28

Te dziadowskie baterie Tesli wybuchaja. SalomonH l8nkoesl tu film pokazujacy co może zrobic bateria litowa używana w Tesli. To jest właśnie problem - przedtarzała technologia w źródłach prądu. 

A elekyryki kak sie rozpedza do 100km/h też hałasuja. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ThePazzo 25 czerwca 2021 13:58
25 czerwca 2021 14:35

Zapomniałem wspomniec o elektrycznych silnikach w odkurzaczach....zapomnij Pan o ciszy...

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @OjciecDyrektor 25 czerwca 2021 14:28
25 czerwca 2021 14:36

Chciałbym zauważyć, że nie tylko Tesla produkuje elektryki. 

https://press.kia.com/pl/pl/home/press-kits/2020/kia-motors-og_osia-nowy--strategiczny--plan-s--rozwoju-w-dziedzi.html

https://e.autokult.pl/39566,kolejny-krok-jak-toyota-ze-specjalisty-od-hybryd-chce-sie-stac-liderem-aut-elektrycznych

itd.

Wielki biznes nie wchodzi w produkty, które mają nie działać. Chce mnie Pan przekonać że wypuszczą samochody które nie będą działać? 

Pan wybaczy ale zaufam Japończykom...

zaloguj się by móc komentować

takitam @ThePazzo 25 czerwca 2021 13:58
25 czerwca 2021 15:23

Brakuje mi tu jednej daty: 21 lipca 1969 - Armstrong jako pierwszy przedstawiciel ziemskiej rasy stawia stopę na powierzchni Księżyca. Początek ery prawdziwego podboju i kolonizacji Kosmosu. Mniej niż ćwierć po tym, jak niemiecka rakieta "przebila" na moment umowną jego granicę i osiem lat po locie Gagarina, podczas którego w niecałe dwie godziny odbył podróż wokółziemską na zawrotnej wysokości 327 km. To mniej niż 1/1000 drogi do Księżyca.

W jakimś "Młodym Techniku" czy "Problemach" ktoś pokusił się o kalendarium najbliższych wydarzeń. Pierwsza stała baza na Księżycu - 1985, pierwsza kolonia na Marsie - rok 2000. Tak jakoś, nie pamiętam dokładnie. Kto mógł przewidzieć, że ostatnia załoga poleci na srebrny glob trzy lata później, a w 2000 roku i nawet później na Marsie zainstaluje się jedynie ten Pomysłowy Dobromir z filmu "Marsjanin"?

Za to rok ów, poza ulgą, ze Pluskwa Milenijna sparaliżowała jedynie jakąś bibliotekę w Egipcie i pare innych instytucji tego kalibru, zaznaczył się w naszej pamięci epokowym wydarzeniem uroczystego wręczenia prezydentowi Clintonowi przez przedstawiciela firmy Celera Genomics CD-Romu z zapisem kompletnego, zsekwencjonowanego genomu ludzkiego, wyznaczając początek nowej epoki w dziejach światowej medycyny (młodsi niech sobie poszukają w Wiki, kto to Clinton i co to CD-Rom). Nie wiem, co sie stało z tym bezcennym dyskiem. Chyba zaginął, sądząc po tym, co sie dzieje wokół Covida. Może się znajdzie. W razie potrzeby ofiaruję ludzkości swój stary, od lat nieużywany laptop z działającym (chyba) napędem CD.

W roku 2019 oglądałem sequel filmu z lat 80., przedstawiający świat w roku 2019. Film nazywał się "Łowca androidów" i były w nim humanoidalne roboty, które tylko wybitny specjalista mógł odróżnić od żywych ludzi, miasta-piramidy i latające samochody, a także wspominano o kopalniach na odległych planetach, w ktorych owe humanoidy miały pracować. Nikt natomiast nie używał telefonu komórkowego (o smartfonie nie wspominając), a ludzie czerpali wiadomości z wielkich, papierowych gazet, zamiast zwyczajnie smyrać ekran palcem.

Oczywiście postęp naukowo-techniczny jest faktem empirycznym. Jednak, jak według niesprawdzonej legendy wyraził się Nils Bohr, "Przewidywanie jest bardzo trudne, zwłaszcza jeśli chodzi o przyszłość". Ja to ujmę mniej dowcipnie, za to precyzyjnie: w przyszłości niektóre rzeczy będą takie same jak dzisiaj, niektóre zmienią się tak, jak sobie wyobrażamy, a jeszcze inne - ponad wszelkie wyobrażenie. Tylko nie wiemy - które tak, a które siak. Przyszłość będzie... inna.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Marcin-K
25 czerwca 2021 15:34

"Brakuje mi tu jednej daty: 21 lipca 1969" - specjalnie ją pominołem żeby nie przeczytać, że to ustawka zmontowana przez Kubrika ;)

A ja jako nastolatek czytałem powieść "Neuromancer" Gibsona z 1984 roku i okazuje się, że wiele rzeczy przewidział. A przecież nawet globalnej sieci internet jaką znamy dziś wtedy nie było a komputery osobiste z tamtego okresu to żart z technologi :)

 

Neuromancer – powieść Williama Gibsona z 1984 roku, uważana za klasykę cyberpunku. Stanowi pierwszą część tzw. Trylogii Ciągu (ang. Sprawl Trilogy), której kolejne tomy to Graf Zero i Mona Liza Turbo.

Fabuła[edytuj | edytuj kod]

Akcja powieści rozgrywa się w świecie przyszłości o charakterze dystopijnym, a jej głównym bohaterem jest Case, haker, który okradł swoich dawnych pracodawców, a ci wstrzyknęli mu radziecką mykotoksynę, aby nigdy nie mógł wejść do wirtualnego świata. Z pomocą przychodzi mu pewien człowiek o imieniu Armitage, który zmieni jego dotychczasowe życie – dzięki niemu zostaje on wynajęty przez nieznanego mocodawcę do popełnienia, wydawałoby się niewykonalnego, przestępstwa.

Wpływ na kulturę[edytuj | edytuj kod]

Neuromancer rozwija wizjonerskie koncepcje sztucznej inteligencjirzeczywistości wirtualnejinżynierii genetycznej, wypierania tradycyjnych państw narodowych przez wielkie korporacje oraz cyberprzestrzeni, zwanej w książce matrycą (w oryginale the matrix) na długo zanim idee te stały się często eksploatowanym motywem w kulturze popularnej. Gibson porusza również problem dehumanizacji świata zdominowanego przez wszechobecną i tanią technologię. W opisywanej przezeń przyszłości przemoc i wolny rynek są jedynymi pewnikami, a dystopijne elementy związane ze społeczeństwem są równoważone przez energię i różnorodność. Powieść spopularyzowała takie pojęcia jak cyberprzestrzeń i lód."

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @OjciecDyrektor 25 czerwca 2021 14:35
25 czerwca 2021 15:48

Tak są głośne, że trzeba wymyślić jaki dzwięk dodać żeby przechodnie mogli go usłyszeć i uregulować to w przepisach.

https://spidersweb.pl/autoblog/avas-samochody-elektryczne-dzwiek/

Ostatnio jeździłem hybrydowym leksusem - na początku mnie wkurzał bo nie słyszałem czy silnik już działa po odpaleniu czy nie.

Oczywiście nie będzie totalnej ciszy ale zmiana będzie drastyczna. I bardzo dobrze.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @ThePazzo 25 czerwca 2021 15:48
25 czerwca 2021 15:50

Dźwięk elektryka słychać z trzykrotnie mniejszej odległości…

Wyniki? Auta napędzane silnikami spalinowymi dało się zidentyfikować z odległości blisko 11 metrów. W przypadku elektryków dźwięk nadjeżdżającego auta uczestnicy eksperymentu słyszeli średnio z 3,3 metra. Taka dysproporcja stanowi potężne zagrożenie. Czemu? W sytuacji, w której pieszy z różnych powodów wejdzie na pasy, ale nie rozejrzy się, praktycznie nie będzie miał możliwości usłyszenia nadjeżdżającego pojazdu. Szczególnie że w miastach poziom hałasu generowanego przez otoczenie dodatkowo przytłumi dźwięk jazdy elektryka. To tworzy realne zagrożenie dla życia i zdrowia

zaloguj się by móc komentować



ThePazzo @ThePazzo 25 czerwca 2021 15:55
25 czerwca 2021 16:05

Następny krok w motoryzacji to autopilot - i wtedy samochody będą ciche bo ludzie nie będą ich prowadzić - kwestia czasu. I to krótkiego czasu. Mniej wypadków będzie po prostu bo ludzie popełniają proste błędy, których maszyna nie popełnia. No i znkinie problem pijanego / naćpanego kierowcy. To już za naszego życia. Na spokojnie :)

https://www.geekweek.pl/news/2019-07-16/ue-chce-by-auta-elektryczne-byly-glosne-mercedes-pokazal-wiec-glosny-eqc/

 

https://innovatingautomation.pl/przyszlosc-autopilot/?gclid=EAIaIQobChMI5YDl3fmy8QIVDaWyCh0tigTaEAAYASAAEgJpgPD_BwE

 

zaloguj się by móc komentować

rexeum @Marcin-K 25 czerwca 2021 11:58
25 czerwca 2021 16:07

Widzę, że zapomniał Pan albo co gorsza, nigdy o tym nie słyszał, że inteligencja jest nam dana po to, żeby sobie dawać radę z głupszymi, a nie po to, żeby się z nich inteligentnie wyśmiewać!

Jest róznica pomiędzy popisywaniem się, a dzieleniem się wiedzą, swoimi nabytymi wiadomościami- Pańska pisanina to zwykły popis, upajanie się napisanymi słowami, nic więcej!

Co do słodziaka, to byłbym ostrożniejszy. :(

 

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @Marcin-K 25 czerwca 2021 11:12
25 czerwca 2021 16:11

Za dwa lata nikt o nim nie będzie pamiętał.  [o nowym ładzie]

Mi podsyłają nowości z portalu pit.pl (mam to ustawione), a tam takie kwiatki:

Pakiet ulg dla firm w ramach Nowego Ładu w konsultacjach. Co zyskają przedsiębiorcy?

Np.:

Zgodnie z zapisami projektu, który aktualnie znajduje się w prekonsultacjach, prowadzący działalność gospodarczą mają mieć do wyboru pakiet ulg. Mają to być jak wskazują założenia projektu:

  • ulga na IPO, czyli na pierwszą publiczną ofertę sprzedaży akcji, wraz z ulgą na inwestycje w giełdowych debiutantów wspierającą długoterminowe lokowanie kapitału na rynku publicznym;
  • ulgi dla inwestujących za pośrednictwem funduszy Venture Capital, które lokują kapitał w  innowacyjne przedsiębiorstwa;
  • ulga konsolidacyjna, czyli ulga na fuzję;
  • ulga na ekspansję, czyli podatkowa zachęta do zdobywania nowych rynków zbytu;

Dodatkowo ulec zmianie mają zasady korzystania z estońskiego CIT oraz przedsiębiorcy będą mieć możliwość tworzenia grup VAT.

W tle niedostępnym dla tzw. zwykłego zjadacza chleba dzieje się dużo - i widać, iż dotyczy to podmiotów, którymi my tutaj nie jesteśmy i raczej nie będziemy. Co istotne - widać, iż jest to przedmiotem namysłu i lobbyingu od dawna - bo takich rzeczy nie da się wymyśleć ad hoc - jako odpowiedzi na covid - i widać, iż związek z covid jest żaden - tj. covid wygląda jak wygenerowany pretekst do dokonania zmian, które nie mają z nim nic wspólnego.

zaloguj się by móc komentować

takitam @ThePazzo 25 czerwca 2021 15:34
25 czerwca 2021 16:14

Z całym szacunkiem dla Gibsona, to jego wyobraźnia szła albo w kierunku rzeczy całkiem przewidywalnych w 1984 roku przez ekstrapolację ówczesnej rzeczywstości, albo z przepowiedniami nie trafiał. Trochę tak jak twórcy Blade Runnera. Jeśli chodzi o nieprzewidywalne na zdrowy rozum rzeczy, które jednak komuś majaczyły w literackich wizjach, to na mnie większe wrażenie wywiera np. opowiadanie E. M. Fostera "Maszyna staje". Przewidzieć w 1909 roku Facebooka to jest jednak coś. ;)

Za to nie robią na mnie wrażenia teorie spiskowe, jeśli chodzi o lot Apollo 11. Chociaż nie dziwię się zdziwieniu, że przy ówczesnym stanie techniki możliwe były rzeczy, na ktore dzisiaj nikt się nie chce poważyć. Wszystko zależy od nastawienia. Zwolennicy teorii spiskowych będą się czepiać każdej dupereli.

zaloguj się by móc komentować

klon @ThePazzo 25 czerwca 2021 16:05
25 czerwca 2021 16:17

>>>Następny krok w motoryzacji to autopilot -... <<<

"Nastepnych kroków" przybywa w wielu bardzo dziedzinach. Całkiem serio zadawane jest pytanie przez psychologów społecznych o sens i celowość ludzkiego bytu w tej sytuacji. Co będą robić ludzie "oswobodzeni" / cudzysłów wstawiam świadomie/ z obowiązków. Człowiecza psyche nie jest ukształtowana do nicnierobienia. To jest spory problem w skali globalnej. To też jest pułapka.
Zatem nie podniecałbym się tak bardzo swietlaną przyszłością jaką proponują nam futurolodzy.

zaloguj się by móc komentować

ewa-rembikowska @klon 25 czerwca 2021 16:17
25 czerwca 2021 16:26

Ludzie będą kopać i zasypywac doły do śmierci, bo inaczej ZUS zbankrutuje.

Skąd przy takim postępie technicznym parcie na to, by ludzie pracowali coraz dłużej?

Nawet chyba zniknęła dziedzina, która kiedyś nazywała się socjologią czasu wolnego.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @ThePazzo 25 czerwca 2021 15:50
25 czerwca 2021 16:40

Ta najbliższa rzeczywistość może w założeniach wyglądać tak, iż liczba samochodów z czasem drastycznie zmaleje.

Część obywateli przejdzie na pracę zdalną, część zastąpi się robotami, ci co będą żyli dostaną dochód gwarantowany - będą oglądać mecze,  piwo dowiezie im elektryczna ciężarówka, a w nowym prawie budowlanym rura z alkoholem w budynkach wielorodzinnych będzie obligatoryjna, tak jak łącze do internetu. Niemcowi więcej nie trzeba - piwo, piłka nożna, a w przerwach seks. Do każdej dostawy będzie drukowany z bon na darmową aborcję lub środki poronne. Samochód ma przestać być potrzebny.

Tak im się to widzi. 

Samochody spalinowe nie znikną od razu - bo są potrzebne chociażby po to, by Ukraińcy mieli czym dojeżdżać do montowni, więc poniemieckie rzęchy jeszcze trochę pożyją. Alternatywą byłyby nowoczesne obozy koncentracyjne - tj. zamieszkanie w miejscu pracy.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @klon 25 czerwca 2021 16:17
25 czerwca 2021 16:51

Co będą robić ludzie "oswobodzeni"

To zależy do jakiej kasty będą należeć.

Będą ci, co mają i mogą - w tym prawo do działania na niwie ekonomicznej / politycznej.

Reszta będzie miała zunifikowane budżety zwane dochodem gwarantowanym - a zajmować się może np. przytułkami dla zwierząt. U mnie w okolicy trwa debata na co przeznaczyć środki publiczne - czy na ławki w parku, czy na domki dla jeży. Oponenci twierdzą, iż jeżom domki niepotrzebne - ale wyedukowana młodzież uważa, że to słodkie i miłe.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @OjciecDyrektor 25 czerwca 2021 14:28
25 czerwca 2021 17:03

Tesle wybuchają, BO MAJĄ wybuchać. Jest to zrobione celowo, żeby pokazać, że pojazdy elektryczne to kosztowne, dziwne i niebezpieczne urządzenia. To jest element propagandy nafciarzy. Wynika to z tego, że w USA nie są dopuszczone do użytku inne baterie, niż te, które powstały z myślą o laptopach, one się zwyczajnie nie nadają, a tesla ma blisko 7 tysięcy takich ogniw, co jest inżynierskim absurdem, jeśli chodzi o niezawodność. Baterie NiMH, które zostały opracowane z myślą o EV1 nie są produkowane, bo patent wykupiła firma Texaco i nie produkuje. Baterie LiFe4PO, których używają Chińczycy, nie są dopuszczone do użytku w USA, chociaż są bezpieczne i dają się łatwo recyklować. To jest mafia, mafijne metody.

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @Matka-Scypiona 25 czerwca 2021 11:03
25 czerwca 2021 17:33

Milion! Milion można wygrać jak się zaszczepi! Ludzie! Milion!

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @DYNAQ 25 czerwca 2021 17:33
25 czerwca 2021 17:34

P.S.  Już lecę sie szczepić....

zaloguj się by móc komentować

klon @Wolfram 25 czerwca 2021 16:51
25 czerwca 2021 17:40

>>>młodzież uważa, że to słodkie i miłe.<<<

Tak. To mnie najbardziej niepokoi. Brak zrozumienia że ból jest integralną częścią ludzkiego życia, a jego usunięcie / pomijam przypadki  medycyny paliatywnej/ skutkować będzie umysłową degręgoladą. Pluszowa cywilizacja. To X razy bardziej szkodliwe niż nadmierny socjal. 

zaloguj się by móc komentować

klon @ewa-rembikowska 25 czerwca 2021 16:26
25 czerwca 2021 17:46

>>>bo inaczej ZUS zbankrutuje.<<<

Proponowane są alternatywne rozwiązania. Legaizacja aborcji i eutanazji jako "podstawowe prawa człowieka".  Na razie w formie fakultatywnej, ale jak niedawno usłyszeliśmy od Nacelnika, po coś ten aparat państwowy istnieje, nieprawdaż? 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @takitam 25 czerwca 2021 16:14
25 czerwca 2021 17:48

Fostera nie znałem. Rzeczywiście robi wrażenie. Gibsona czytałem 25 lat temu :) wspomnienie z czasów nastoletnich - pamiętam, że musiałem przeczytać 2 razy żeby zrozumieć co autor miał na myśli. Nie jestem specem od S-F jednak uważa się to działo za początek kultury cyberpunk a więc coś jest na rzeczy.

Apropo techniki i osiągnięć na mnie największe wrażenie nadal robią piramidy ;)

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Wolfram 25 czerwca 2021 16:40
25 czerwca 2021 17:55

Zakładam, że rzeczywistość wirtualna także zrobi swoje. Second life w grafice fotorealistycznej w kostiumie jak z filmu "Ready Player One" i można siedzieć w domu. Świat wygenerowany będzie bardzo atrakcyjny - wystarczy spojrzeć na platforme steam dziś - a to przecież dopiero początek historii gier w świecie człowieka. 

"Valve opublikowało statystyki 2020 dla Steam, a liczby pokazują ogromny wzrost platformy dystrybucji gier wideo. Według Valve w 2020 roku gracze spędzili na Steamie aż 31,3 miliarda godzin, co oznacza 50-procentowy wzrost w stosunku do 20,8 miliarda godzin zarejestrowanych w 2019 roku. Serwis przyciągnął 120 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, 62,6 miliona aktywnych graczy dziennie i osiągnął szczyt 24,8 miliona jednoczesnych użytkowników. W 2020 roku zakupiono również o 21,4 procent więcej gier w porównaniu z poprzednim rokiem, a 2,6 miliona użytkowników kupuje grę po raz pierwszy każdego miesiąca."

Praca? jaka praca... 

 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @DYNAQ 25 czerwca 2021 17:33
25 czerwca 2021 17:59

To oferta dla tych, co w szkole nie uważali na matematyce, bo ryzyko zejścia na poszczepienne komplikacje jest wielokrotnie większa, niż wygranie tego miliona. No ale skoro miliony ludzi grają w totolotka, który matematycznie da się opisać jako maszynę, do której wrzucasz złotówkę, a wypada 40 groszy, od których zabierają podatek, to jakiś target dla takiej propagandy istnieje.

Świat byłby o wiele piękniejszy, gdyby więcej ludzi używało mózgu.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @ThePazzo 25 czerwca 2021 17:55
25 czerwca 2021 17:59

A to tylko platforma steam - jedna z wielu....

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @SalomonH 25 czerwca 2021 11:45
25 czerwca 2021 19:46

Napęd spalinowy wygrał nie dzięki spiskowi nafciarzy, ale dzięki temu, że wlewa Pan do zbiornika 50 l paliwa i przejeżdża ponad pół tysiąca km. Także po pustyni.

Ford wyprodukował ponad 15 mln  Fordów T, a nie miały one nawet akumulatora. Bo na początku XX wieku akumulator był drogi, niewydajny i stosowano go tylko w luksusowych samochodach.

I tak pozostało to do dzisiaj -  proszę porównac cenę Tesli i Skody Superb  lub Forda Mondeo.

Każdy przytomny, technicznie wykształcony inżynier potrafi obliczyć, jakie byłoby światowe zapotrzebowanie na energię elektryczną,  obliczoną na podstawie ilości energi zawartej w zużywanym paliwie przez transport samochodowy. Jest to średnio trzykrotna wartość obecnie zainstalowanej światowej mocy wszystkich elektrowni.

Chyb że wprowadzone zostana limity poruszania się elktrykami - po pustych autostradach. Albo jeszcze wincej, i wincej... wiatraków.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @Wolfram 25 czerwca 2021 16:11
25 czerwca 2021 19:47

Ewidentnie jesteśmy stateczkiem z papieru, który płynie wartkim nurtem w kierunku nie do końca rozpoznanym. Wciąż panuje nastrój pozytywny, a na trudne pytania dostajemy odpowiedzi albo uspokajające, lub delikatnie karcące a ci od których oczekiwałbym poważniejszego podejścia do tych zagadnień nie wzbudzają mojego zaufania. Wiem że to co napisałem brzmi bełkotliwie i mało konkretnie, ale jakby się chcieć rozpisywac to pewnie z osiem tekstów by trzeba napisać.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @rexeum 25 czerwca 2021 16:07
25 czerwca 2021 19:48

JA jestem z natury bardzo ostrożnym człowiekiem. Nurtuje mnie tylko jedna kwestia. Pan już któryś raz krytycznie odnosi się do moich tekstów - pytanie czy najlepszym rozwiązaniem nie byłoby zaprzestanie ich czytania? Czy to może jakiś silniejszy imperatyw?

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @ThePazzo 25 czerwca 2021 15:34
25 czerwca 2021 19:50

Była chyba nawet taka gra o tej nazwie neuromancer.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Maginiu 25 czerwca 2021 19:46
25 czerwca 2021 20:23

Myśle, że ktoś coś wie o energii.

Jeśli idą w elektryki to wiedzą, że prądu nie zabraknie.

Szanuje firmę Toyota a także niemieckie koncerny samochodowe - to nie są idioci. 

 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Marcin-K 25 czerwca 2021 19:50
25 czerwca 2021 20:25

Na pewno była - rzadko, która książka rozpoczyna nowy kierunek w literaturze i sztuce :)

zaloguj się by móc komentować

rexeum @Marcin-K 25 czerwca 2021 19:48
25 czerwca 2021 20:35

Sprawdziłem. Piszę u Pana po raz pierwszy. Chyba, że się mylę, to proszę mnie poprawić.

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @ThePazzo 25 czerwca 2021 20:23
25 czerwca 2021 21:07

Tak jak Niemcy mysleli, że prądu z wiatraków nie zabraknie? I jakie wpadki zaliczyli, awaryjnie ograniczając działalność energochłonnej części przemysłu i importując energię. Bo przez trzy miesiące nie było odpowiednich wiatrów. W efekcie takich zdarzeń oraz po to, aby obnizyć koszt produkcji energii, na gwałt budują jedne z największych kopalni węgla brunatnego i opalane nim elektrownie. Energia z wiatraków jest od trzech do sześciu razy droższa od tej pozyskiwanej z eksploatacji kopalin (zależy czy liczy się pokrętnie, czy uczciwie).  Ale o tym niemieccy zieloni milczą.

Pomijam kwestię całkowicie zdegradowanego krajobrazu tego kraju - gdzie się człowieku nie obrócisz, wszędzie obracają się wiatraki. Wszędzie... Dla mnie Niemcy oszaleli, dając się wpuścić w ten kanał. Ale oni lubią realizować ideologicznie wyznaczane cele...

Praw fizyki i przyrody się  nie oszuka się i nie ominie pseudoekologicznym, ideologicznym pitoleniem. Historycznie rzecz ujmując - przekonali się już o tym nieraz nie tylko  Wielcy Przywódcy, ale także ich Wielkie Narody.

Co do tych niemieckich koncernów samochodowych - gdzie nie ma idiotów. Nie ma idiotów, bo zamienili się w oszustów. Wpadł VW, ale zmowa dotyczy wszystkich wielkich producentów samochodów. Każdy kto siedzi w technice motoryzacyjnej dłuższy czas, doskonale to wie...

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Maginiu 25 czerwca 2021 21:07
25 czerwca 2021 21:38

Znam temat przekrętu zwanego zielona energia.

Wiem o czyn Pan mówie ale mam rozumieć, że KIA, Nissan, Toyota i właściwe wszystkie liczące się marki na świecie też dały się wpuścić w kanał albo są oszustami?

Jakoś mi sie to nie skleja.

 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @rexeum 25 czerwca 2021 20:35
25 czerwca 2021 22:19

Sorry nie chcę nikogo pouczać,lecz co było niewłasciwego w tym : napędzie tradycyjnym, czyli takich z dziurą z boku, do której wlewa się wyssaną z ziemi i przetworzoną ropę. Pewnie jest pan dobrym fachowcem i uraził pana taki opis auteczka,ale czy wszystko musi być tak śmiertelnie poważne? Mnie naprawdę rozbawiła ta "dziura z boku"...a już wyssanie z ziemi przetworzonej ropy,aż parsknęłam kawą na klawiaturę... trochę pogody ducha i dobrego humoru życzę....

zaloguj się by móc komentować

Ogrodnik @Marcin-K
25 czerwca 2021 22:25

Dobry wieczór.

Nie wiem, czy ktoś z szanownych był w hucie, gdzie wytapia się żelazo. Ja byłem. Miałem warsztaty w hucie Kościuszko oraz w hucie Jedność, a także ...na odlewni żeliwa w Gliwicach (nie pamiętam nazwy zakładu). Wiecie jakie tam ilości ciepła ulatują w przestrzeń? Duże. Pracowałem też w Zakładach Azotowych, gdzie między innymi wytapiało się w ogromnych piecach karbid. Piece te musiały być chłodzone wodą. Woda chłodziła się poprzez wymuszony obieg w chłodniach. To są takie szerokie kominy, z których leci para wodna. Gdy jedziecie autostradą to widzicie je na horyzoncie. Są to zazwyczaj elektrownie na różne paliwa.

W każdym z tych zakładów jeździły też samochody elektryczne! Baterie były pod powierzchnią ładunkową.

Samochody spalinowe mają pewną sprawność energetyczną.  Przesył i wyprodukowanie prądu też ma swoją sprawność. Wystarczyła by tylko analiza prowadząca do porównania bilansów: spalinowy/elektryk.

Jeżeli miasta mają odetchnąć od spalin, to jest to chyba okej?

Tylko gdzie ustawić elektrownie?  ;)

 

zaloguj się by móc komentować

klon @Ogrodnik 25 czerwca 2021 22:25
25 czerwca 2021 22:31

Elektrownie? Na orbicie! Fotowoltaiczne... ups. 

Musk zaśmiecił troszkę przestrzeń wokół Ziemi. 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Ogrodnik 25 czerwca 2021 22:25
25 czerwca 2021 22:40

Moze to nie prądu przybędzie tylko konsumentów ubędzie a więc spokojnie wystarczy :D

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @Marcin-K
25 czerwca 2021 22:41

Siedzimy w Europie i  widzimy to, co tu się wymaga od producentów samochodów.  KIA sprzedaje to, co tu trzeba sprzedawać, tak samo Nissan (w rzeczywistości należy do Renault), Toyota ma wielkie fabryki w Europie.

To nie jest forum samochodowe, ale podam typowy przykład, jak działają wymagania na poszczególnych rynkach. Ford, koncern światowy, w Europie maszeruje w pierwszym szeregu ekoentuzjastów , wprowadzając modele spełniające europejskie mordercze normy. Normy, które mają docelowo wymusić zaprzestania produkcji pojazdów spalinowych. Wśród nich jest dostawczy Transit, produkowany w niezliczonych wersjach i odmianach.  Do niedawna  tylko w Europie. Ford postanowił, że wypuści nowego Transita, który  będzie samochodem światowym. W efekcie ten światowy Transit ma w Europie jeden silnik, jedyny malutki dwulitrowy diesel Eco-Blue - także np. w wersji 17-to osobowego busa lub 4,5-tonowej wywrotki na bliżniaczych kołach. Ponieważ takie skojarzenie techniczne na dłuższą metę nie może się udać, Ford już zapowiedział - słowami centrum elektrycznego Forda w - no gdzie, no gdzie? - a no w Kolonii, że od 2030 będą produkowane tylko elektryczne Transity. No ale czy na całym świecie, skoro Transit jest światowy?

Otóż wątpię, bo w USA ten dwulitrowy dieselek nie istnieje. Tam europejskie ekologiczne konstrukcje po prostu spowodowałyby finansowa klapę całego projektu. Tam światowy Transit ma  3,5 litrowy silnik biturbo o mocy 365 koni i o potężnym momencie obrotowym. I drugi podobny. I taki  silnik ma w jedynie tej przyziemnie rozsądnej Ameryce sens. Te auta  można powiedzieć, że naprawdę sensownie jeżdżą.

Podałem jeden mały przykład - co można spowodować, wymusić -  odgórnie ustanawianami decyzjami administracyjnymi. A czy jest to dziedzina motoryzacji, czy np. medycyny - to już  odrębna kwestia.

Czas pokaże, w którym kierunku pojedzie amerykańska motoryzacja, bo europejska - wydaje się - wjechała w ślepy zaułek. To będzie koniec masowych, ale indywidualnych podróży po Europie, wyjazdów weekendowych do własnych domków i innych samochodowych szaleństw. Docelowo transport na większe odległości będzie tylko  zbiorowy - szynowy, szybki, nowoczesny, elektryczny, do nowoczesnych środków wypoczynkowych, gdzie europejscy mieszańcy regenerować swoje siły. W ośrodkach miejskich będzie można jeździć własnymi elektrycznymi pojazdami  - oczywiście jeżeli wcześniej nie wyczerpie się przydziałowego limitu zużycia energii elektrycznej.

zaloguj się by móc komentować

Ogrodnik @klon 25 czerwca 2021 22:31
25 czerwca 2021 22:51

Z tym __wokół__ ziemi na razie się nie zgadzam --w sensie, że jest okrągła w 3d.

Jeżeli używasz nawigacji samochodowej, to na początku czytasz komunikat w stylu "łącze się z satelitami". To jest nieprawda; urządzenie łączy się z nadajnikami nadziemnymi. Przekręt. ;)

A Musk jest elemententem przestrzeni 2d

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Maginiu 25 czerwca 2021 22:41
25 czerwca 2021 22:51

W USA też wprowadzaja elektryki tak samo jak w UE.

Pan myśli, że koncerny samochodowe z Azji czy Europy to nie są obecne na rynku w USA?

Przecież oni własnie na ten rynek te elektryki szykują.

https://eelp.law.harvard.edu/2021/03/new-auto-era-biden/

https://www.nytimes.com/2021/03/31/business/biden-electric-vehicles-infrastructure.html

https://time.com/5955386/electric-vehicles-made-in-the-us-biden/

WASHINGTON (Reuters) - President Joe Biden on Monday vowed to replace the U.S. government’s fleet of roughly 650,000 vehicles with electric models as the new administration shifts its focus toward clean-energy.

"Biden’s Push for Electric Cars: $174 Billion, 10 Years and a Bit of Luck

The president is hoping to make electric vehicles more affordable to turn a niche product into one with mass appeal."

 

 

zaloguj się by móc komentować

kskiba19 @Wolfram 25 czerwca 2021 16:40
26 czerwca 2021 10:42

"Ta najbliższa rzeczywistość może w założeniach wyglądać tak, iż liczba samochodów z czasem drastycznie zmaleje."

To wygląda na jedyną sensowna odpowiedź na wątpliwości co do wydolności systemów energetycznych. Tylko jakoś nikt tego głośno nie powie. Zwłaszcza że cena używanego elektryka, jeśli w ogóle takie będą dostępne, będzie naturalną barierą dla sporej części społeczeństwa.

zaloguj się by móc komentować

kskiba19 @ThePazzo 25 czerwca 2021 17:55
26 czerwca 2021 10:46

Praca czy nie, z domu trzeba wychodzić, bo jeśli nie, to nie trzeba covida, system opieki zdrowotnej sam się zawali, z braku ruchu pacjentów. Więc nie przeceniałbym systemów rzeczywistości wirtualnej.

zaloguj się by móc komentować

kskiba19 @ThePazzo 25 czerwca 2021 21:38
26 czerwca 2021 10:51

Wszystkie wymieno opcje są możliwe. Jeszcze parę dałoby się dopisać.

zaloguj się by móc komentować

chlor @Marcin-K
26 czerwca 2021 11:41

Jest jeszcze jeden problem. Samochód elektryczny wyjątkowo szybko (w porównaniu do innych wynalazków) doszedł do ściany technologicznej. Silnik elektryczny osiągnał sprawnosć bliską 100%, i więcej nie uciągnie, akumulatory dochodzą do maximum wydajności z jednostki masy ogniw i jest to maximum ostateczne, wynikające z praw fizyki, żaden przełom już nie nastąpi choć to i owo jeszcze można poprawić ( np szybciej ładować). Mało kto wie, że od stu lat nie wynaleziono żadnego nowego typu ogniw elektrochemicznych. Wszystkie są wdrożeniami znanych od lat odkryć naukowych.

Inne bariery są też poważne, ale można je omijać metodą różnych zarządzeń administracyjnych i polityką podatkową. Przykładowo: trudno sobie wyobrazić sposób by mieszkańcy blokowiska mogli parę godzin dziennie, i właściwie jednocześnie, ładować prądem te setki pojazdów stojących obecnie na każdym wolnym kawałku terenu w okolicy, nie mniej politycy mogą dać radę z tematem.

zaloguj się by móc komentować

rexeum @BTWSelena 25 czerwca 2021 22:19
26 czerwca 2021 11:50

Jeden parska śmiechem, drugi zaś się zżyma czytając takie /...../.

De gustibus.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @chlor 26 czerwca 2021 11:41
26 czerwca 2021 13:08

Już nie mówiąc na przykład o ładowaniu ciężarówek w Gruzji, albo starych dżipów gdzieś w Afryce, którymi dowozi się produkty do tych maleńkich sklepów w starych garażach. Być może chodzi o stworzenie jeszcze większe rozwarstwienie mas na świecie.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @Maginiu 25 czerwca 2021 22:41
26 czerwca 2021 13:09

Tak, nie przyszło mi to do głowy - samochody elektryczne to też w jakiś sposób smycz, o określonej długości. Po miastach też będzie można tylko się poruszac cichymi tramwajami i autobuso-melexami. Jak wycieczki po Korei Płn;)

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @Ogrodnik 25 czerwca 2021 22:25
26 czerwca 2021 13:13

No tu właśnie zawsze się dochodzi do ściany. Elektryczny samochód sam w sobie nie wydaje mi się niczym złym, to ogólnie fajna sprawa, cicha, niesmrodliwa, jakaś taka bardziej ludzka twarz automobilizmu, coś jak rower z dachem i fotelami:) Ale skąd brać prund do tego czegoś, skądś go trzeba brać. A prąd to też straty na przesyłach, technologia dość ekstensywna. Nie wiem czy da się tego prądu naprodukować z OZE, pewnie nie, to pewnie jakaś bajka dla naiwnych. Wystarczy się przekonać, że prąd jest trochę jak powietrze, i niezauważamy jak oddychamy, jak nam prąd wyłączą w domu/mieszkaniu.Trochę paliwa można zawsze przeniesć nawet i w termosie. Prądu w wiaderku się nie dostarczy.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @rexeum 25 czerwca 2021 20:35
26 czerwca 2021 13:22

Ale mam nadzieję, że już Pan wie, że moje teksty są grafomańskie i nie będzie Pan czuł potrzeby mi o tym przypominać?

zaloguj się by móc komentować

rexeum @Marcin-K 26 czerwca 2021 13:22
26 czerwca 2021 15:46

Nie napisałem w swoich komentarzach, że są grafomańskie, a tylko, że trącą trochę infantylizmem.

Chyba mam prawo do oceny tekstu?

Niech Pan tak na zimno oceni ten fragment:

"W mediach zaś coraz mniej jest jakichkolwiek informacji, pal licho czy prawdziwych czy nie, w zasadzie zajmują się tam teraz tylko i wyłącznie ideologizacją mas. Z pewnych względów jest to dobre, bo wystarczy wyciąć sobie domowym sposobem takie okularki tekturowe jak do oglądania slajdów w 3D, włączyć jakieś newsy w internecie czy telewizji, i już można patrzeć jak przed naszymi oczami przesuwają się, niczym w prognozie pogody, kolorowe, pastelowe plamy interesów i wpływów. Jak się okularki zdejmie, to wtedy widać tylko kibica z tęczową flagą wbiegającego na boisko po meczu Niemcy-Węgry."

Mówca/piszący/ chcąc być słuchanym/czytanym ze zrozumieniem/, musi mówić/pisać/ tak, aby być słyszanym/ zrozumianym/!

 

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @rexeum 26 czerwca 2021 15:46
26 czerwca 2021 16:31

Ja już Panu moją radę na pańskie problemy z moim pisaniem przekazałem. Tam w prawym górnym rogu jest taki mały symbol "x". Jak go Pan kliknie, to i zniknie problem z jakością mich tekstów. Proste i skuteczne lekarstwo, prawda?

zaloguj się by móc komentować

rexeum @Marcin-K 26 czerwca 2021 16:31
26 czerwca 2021 16:50

Szkoda, że unika Pan odpowiedzi na zadawane pytanie.

To niestety źle rokuje na przyszłość. Oczywiście przyszłość pisarską :)

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @Maginiu 25 czerwca 2021 19:46
26 czerwca 2021 16:56

Jak często przejeżdża pan non stop 500 km? Czy kiedykolwiek musiał pan przejechać 500 km przez pustynię? Jaki jest pański dzienny średni dystans pokonywany samochodem?

Pierwszy samochód Ferdynanda Porsche był elektryczny, miał silniki w kołach i zasilany był z ołowiowych akumulatorów. Wtedy akumulatory rzeczywiście były w powijakach, dlatego kolejna wersja była wypozażona w mniejszą baterię i dodatkowo w spalinowy silnik napędzający generator prądu. Według dzisiejszych norm była to hybryda szeregowa. Był to najlepszy i najbardziej luksusowy samochód na świecie.

Spalinowy silnik tłokowy nie nadaje się do napędu pojazdów drogowych. Lista wad i niedopasowań jest bardzo długa, aby je skompensować, stosuje się kosztowne, skomplikowane i energożerne rozwiązania, takie jak zmienne przełożenia (skrzynia biegów), cierne sprzęgła, lub w automatach torque converter, zmienne fazy rozrządu, turbodoładowanie, dwumasowe koła zamachowe, system start/stop i dziesiątki innych, wszysko po to, żeby zmusić ten niewydajny sposób napędu do większej kultury pracy.

Często się argumentuje, że sprawność elektryków, przewyższająca realnie 70%, powinna być korygowana kosztem produkcji baterii i innymi kosztami, produkcji, utylizacji etc. Nikt przy tym nie podnosi kosztów wydobycia, transportu, rafinacji i dystrybucji paliw, bo w takiej sytuacji sprawność energetyczna spalinówki spadła by z optymistycznych 10-12% do max 3%. Co oznacza, że 97% energii idzie w...

Oczywiście dzisiejsze elektryczne samochody to kompletny absurd i jakaś taka podróbka spalinówek, nawet dziura z boku w nich zazwyczaj występuje, tylko w nią wlewa się prąd. Gdy tymczasem wszystkie technologie potrzebne do skonstruowania wydajnych i pozbawionych większości podnoszonych tu wad pojazdów istnieją i są z powodzeniem stosowane w różnych dziedzinach życia.

Czy używał pan kiedyś elektrycznych, akumulatorowych narzędzi? Nikogo nie obchodzi czas ładowania, bo baterie są wymienne, używa się jednej, gdy tymczasem kolejne się ładują, w optymalnym trybie, oszczędzając żywotność. Gdyby takie rozwiązanie było stosowane (powoli zaczyna być, chińska firma Nio robi coś w tym rodzaju), to odpada nam problem:

- żywotności i recyklingu baterii, bo jest ona zunifikowana i zoptymalizowana pod tym względem, nie jest powiązana z pojazdem i nawet nie jest własnością użytkownika, tylko dostawcy energii, można ją serwisować, monitorować jej stan.

- obciążalności sieci energetycznej, bo można baterie ładować optymalnym trybem, w czasie nadprodukcji energii, rozwiązując przy tym jeden z większych problemów w produkcji energii elektrycznej,  nierównomierne zapotrzebowanie na prąd w cyklu dobowym.

- zasięgu pojazdu, bo wymieniamy baterię i jedziemy dalej

- i wiele innych, nawet tych, które nie są jeszcze podnoszone

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @chlor 26 czerwca 2021 11:41
26 czerwca 2021 17:04

Rozczulił mnie pan tym tokiem myślenia. Osiągamy sprawność 100% czyli doszliśmy do ściany. Gdzie tu miejsce na rozwój? Przy spalinówkach i 12% sprawności, możemy się rozwijać jeszcze 1000 lat. I pobierać na to granty.

Ogniwa LiFe4PO wynaleziono pod koniec lat 70, a świat się o nich dowiedział 20 lat później, wcześniej używała ich tylko chińska armia w łodziach podwodnych. Obecnie mamy dość znaczny rozwój superkondensatorów w różnych, zaskakujących nieraz technologiach, ale nie są to ogniwa elektrochemiczne, więc pewnie pan to może zignorować.

Reszta odpowiedzi w komentarzu do Maginu

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @SalomonH 26 czerwca 2021 16:56
26 czerwca 2021 17:07

I Japończycy z Toyota to zrobią :) 

 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @ThePazzo 26 czerwca 2021 17:07
26 czerwca 2021 17:59

Japończycy mają taki sam problem, jak Niemcy, są okupowani przez USA. A USA równa się dolar, którego pozycja wynika siły amerykańskiej armii i służb, oraz z bycia obligatoryjną walutą rozliczeniową w handlu ropą. Ani Niemcy, ani Japonia nie mogą się zbytnio stawiać, Niemcy zostali z takich pomysłów wyleczeni inwazją migrantów, a Japończycy Fukushimą i będą siedzieć cicho. Dodatkowo, Japończycy potrzebują USA, bo im Chiny nie są w stanie wybaczyć zbrodni z drugiej wojny i gcdyby zabrakło Amerykanów, z Japonii niewiele by zostało.

Tak więc nie Japończycy, tylko Chiny, obecnie najnowocześniejszy kraj świata. I chyba najbardziej niezależny.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @SalomonH 26 czerwca 2021 17:59
26 czerwca 2021 18:18

USA potrzebują elektrycznych samochodów tak samo jak EU.

Pisałem o tym w tym wątku.

Strategia już jest zatwierdzona zarówno na szczeblu politycznym w USA jak i korporacyjnym w Toyota.

Chny są niezależne ale to nie jest jeszcze lider w nowoczesnych technologiach.

I wcale nie jestem pewnien czy Chiny chcą wprowadzić elektyczne auta.

Australia też nie chce.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @ThePazzo 26 czerwca 2021 18:18
26 czerwca 2021 18:39

USA potrzebują dolara, który "ma pokrycie" w ropie. Dlatego słup amerykańskich służb, Elon Musk, produkuje samochody elektryczne w przestarzałej technologii, z przestarzałymi, stworzonymi do innych zastosowań bateriami, te baterie to jest naprawdę problem, a nie są stosowane już nawet w laptopach.

Chiny SĄ liderem w nowoczesnych technologiach, nie w innowacjach, tylko w zastosowaniach. Szybkie koleje, przesył energii liniami stałoprądowymi, pojazdy elektryczne, ingrastruktura informatyczna - tu wszędzie Chiny są liderem. Nie wiem, czy chcą, ale wprowadzają pojazdy elektryczne masowo, obecnie grubo ponad połowa sprzedawanych samochodów, to elektryki i hybrydy, w jednośladach jeszcze więcej. Chiny odchodzą od dotowania zakupu elektrycznych samochodów i nie oznacza to zmiany nastawienia, przeciwnie, tego rodzaju zachęty nie są już potrzebne.

Australia to wiocha, pustynia i parę ośrodków miejskich na obrzeżach, nic tam istotnego się nie dzieje, poza wydobyciem surowców i ich sprzedażą w postaci nieprzetworzonej. Żadnej wizji tam po prostu nie ma.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @SalomonH 26 czerwca 2021 18:39
26 czerwca 2021 18:49

To co Pan pisze do mnie przemawia i się z tym zgadzam. Nie mam jedynie wiedzy jeśli chodzi o to oparcie dolara o ropę oraz słupwatość Elona. Wczoraj widziałem Tesle na drodze w Warszawie - kawał fury.

Chiny są liderem w zastosowanu a nie w wymyślaniu technologi. - pełna zgoda.

Chciałbym jednak zauważyć, że KIA Toyota VW BMW i Mercedes sprzedadzą swoje elektryczne auta na całym świecie a głownie na rynku amerykańskim.

Jeśli ktokolwiek chce mnie przekonać, że te firmy wypuszczą produkty, które nie będą działać lub których baterie będą wybuchać to możemy od razu przestać rozmawiać.

Pamiętajmy o jednym - plany zakładają masowe przejście na elektryki za 10-15 lat.

Ile elektrowni atomowych, które są odpowiedzią na zapotrzebowanie można zbudować w tym czasie?

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @SalomonH 26 czerwca 2021 17:04
26 czerwca 2021 19:03

Akumulatory litowe zaczęto produkować w latach 60, a sam pomysł użycia litu jest jeszcze starszy, więc to ciągle stare ogniwo oparte o energię jaką można uzyskać przez utlenienie litu. Wielkość tej energii jest granicą fizyczną nie do przeskoczenia. Kolejne odmiany z modyfikacją elektrody zawierającej lit już doszły blisko niej, i cudów nie będzie. Jest za to problem z małymi zasobami litu na świecie. Superkondensatory mają ciekawe zastosowania, można np czerpać z nich wysoki prąd ale tylko przez krótki czas, i potem szybko je naładować. Są próby zastosowania jako pochłaniaczy energii hamowania dla poprawy sprawności napędu spalinowego, jako akumulatory rozruchowe, itd.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @Marcin-K 26 czerwca 2021 13:09
26 czerwca 2021 21:19

Pamiętam czasy, gdy droga z Gdańska do Warszawy była malownicza, obsadzona drzewami kręta i wąska, a samochód jechał po niej raz na jakiś czas. Podobnie, jak na Trójmiejskiej obwodnicy - można było całą zwiedzić na rowerze. Wtedy ludzie też jakoś żyli.

W Chinach najtańsze małe autko kosztuje 3,5-5 tys. USD - w zależności od pojemności baterii. W Europie za tę cenę można było jeszcze nie tak dawno kupić trzy domowe ładowarki do "elektryka"- akurat jedna do domu, druga do własnej firmy trzecia do domku letniskowego na Mazurach.

Wraz z ilością pojazdów nastąpi dynamiczny rozwój usług "doładowanie na trasie" (z agregatu spalinowego) - zaś same pojazdy powinny mieć obligatoryjnie hak holowniczy i gniazdo zasilania z tyłu - celem podpięcia przyczepy z akumulatorami.

Panele fotowoltaiczne też nas miały uszczęśliwić, ale jak ludzie zaczęli instalować to pojawiły się problemy techniczne z odbiorem prądu i skalą zjawiska - więc rząd już zaciąga hamulec, by nieco stłumić - a na portalach pojawiają się teksty, iż energię trzeba magazynować, w "magazynach", które są "coraz tańsze". Czyli własna przetwornica i akumulatory za kilkadzisiąt tysięcy.

Można oczywiście będzie ograniczyć zużycie prądu w domach - upowszechniając papierowe ubrania, które się kompostuje, a nie pierze. Lodówka i kuchenka też są zbędne - karmy dla psa, czy kota nie trzymam w lodówce, nie podgrzewam i nie gotuję mu zup - skoro pies żyje - to my też byśmy dali radę. Mycie też nie jest konieczne - częste kąpiele uszkadzają płaszcz lipidowy.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @Wolfram 26 czerwca 2021 21:19
26 czerwca 2021 23:09

Wcześniej o tym pisałem, ale jeszcze raz: plug-in electric, czyli samochody ładowane z gniazdka, czy innej ładowarki, to ślepa uliczka, bez wątpienia celowo jesteśmy w nią wpychani. Przyszłość mają pojazdy z szybko wymienną, zunifikowaną baterią, traktowaną nie jako bateria trakcyjna, tylko przenośne gniazdko. Ładowanie baterii w stacjach ładowania pozwala zoptymalizować ten proces, jest też formą magazynowania energii w chwilach jej nadprodukcji, co jest wielkim problemem energetyki. Oczywiście to wymaga rozwiązań systemowych, potrzebna jest sieć stacji ładujących i przechowujących akumulatory, potrzebny jest system zarządzający ładowaniem i wymianą, potrzebne są zmiany w prawie i wiele innych warunków musi zostać spełnionych. Może to się wydawać odległe i nierealne, ale jak popatrzymy na rozwój sieci informatycznych, telefonii komórkowej, czy innych rzeczy, które dwie-trzy dekady temu wydawałyby się mżonką, to chyba można mieć nadzieję.

zaloguj się by móc komentować


klon @Wolfram 26 czerwca 2021 21:19
26 czerwca 2021 23:41

Został jeszcze jeden drobiazg. Z powietrza pozyskujemy tlen wymieniając go na ditlenek węgla. Przydadzą sie zatem osobiste, przenośne pochłaniacze CO2.

zaloguj się by móc komentować



kskiba19 @Marcin-K 26 czerwca 2021 13:08
27 czerwca 2021 12:14

"Być może chodzi o stworzenie jeszcze większe rozwarstwienie mas na świecie." - Nie chce wygloądać inaczej. Bilans energetyczny nie kłamie. Dla wszystkich nie wystarczy prądu.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Marcin-K 25 czerwca 2021 10:21
27 czerwca 2021 13:19

O  tak...

...  liga  bedzie  -  nawet  -  baaardzo  ciekawa  !!!

Swietny  wpis,  Panie  Marcinie,...  juz  wyobrazam  sobie  jak  EXTRA  beda  komentarze  do  tej  ZLODZIEJSKIEJ  CHUCPY  i  USTAWKI  !!!

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Matka-Scypiona 25 czerwca 2021 11:03
27 czerwca 2021 13:23

No  co  za  pech...

...  a  to  lenie  patentowane  sa  te  naLukaFce  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @Wolfram 25 czerwca 2021 16:11
27 czerwca 2021 13:51

Dokladnie  tak...

...  emilewicze  i  inne  NIEDOJDY  "zarobione"  sa  po  kokarde...  i  pewnikiem  SPIO  NA  KARIMATACH...

...  a  te  BARANY  i  SWOLOCZ  sejmowa  tylko  ZAGLOSUJE  na  MASZYNKACH  WYBORCZYCH...   no  i  oczywiscie  zgodnie  ze  "scenariuszem"  rotszyld'a,  soros'a  albo  innego  rokefeler'a,...

...  a  dla  ciemnego  luda  -  globalna  SCIEMA  SWIRUSOWA,  a  lokalnie  jakies  dete  "cyber  ataki"  albo  "nowa  zjednoczona  partia  kreta  pis'owskiego"  bielana...  zeby  polski  narod  mial  na  "kogo  zaglosowac"  w  zblizajacych  sie  wyborach  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @Wolfram 25 czerwca 2021 16:40
27 czerwca 2021 13:55

Bardzo  dobrze  sie  to  Panu  widzi  !!!

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @MarekBielany 26 czerwca 2021 23:41
27 czerwca 2021 14:04

Lubie gry strategiczne

ale o co Panu chodzi?

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @SalomonH 26 czerwca 2021 16:56
27 czerwca 2021 20:29

"Czy kiedykolwiek musiał pan przejechać 500 km przez pustynię? "  Nie , nie muszę, ale musieli przejeżdżać przez energetyczną pustynię posiadacze pierwszych samochodów Ford T. I pokonywali w USA odległości, jakich żaden elektryczny samochód by nie pokonał,  choćby nie wiem co robić.  Więc nie było żadnej zmowy nafciarzy, mającej na celu wykończenie producentów elektrycznych samochodów i która to zmowa trwa i funkcjonuje do dzisiaj... Już większą konkurencją dla samochodów z silnikiem spalinowym były samochody parowe. Były ich tysiące. Wykończyły je ciężke zimy.

"Jak często przejeżdża pan non stop 500 km? Czy kiedykolwiek musiał pan przejechać 500 km przez pustynię? Jaki jest pański dzienny średni dystans pokonywany samochodem? "

Ja już teraz mam prawie 74 lata i nie jeźdżę dużo. Ale skoro zostałem wywołany do tablicy, to powiem wszystko jak na spowiedzi: prawo jazdy mam od 1964 roku, robiłem  kurs na prawo jazdy mając 15 lat i musiałem czekać trzy miesiące, aby mając skończone 16 lat móc odebrać prawo jazdy - wtedy kategorii III amatorskiej. Potem na studiach na Politechnice Warszawskiej trafiłem do wojsk samochodowych Przysposobienia Wojskowego PW i zrobiłem prawo jazdy kat. III zawodowej.  Już po niecałych dwóch latach stałem się właścicielem mojego pierwszego samochodu, był to poubecki Willys, ale nim nie pojeździłem dużo. Prawdziwe kilometry zacząłerm nabijać później Trabantem 600, potem Syreną 103, potem dziesięcioletnim VW Garbusem  z 1965 roku - nie będę tu zanudzać szanowne grono wyliczaniem jakich pojazdów byłem później właścicielem. Zresztą  już nawet nie pamiętam ile miałem samochodów, straciłem  rachubę przy Fiatach 126P, nie wiem, czy siedem, czy osiem...  W kazdym razie poszło szybko i dużo...

Kiedy kupiłem pierwszego Transita Busa i odszedłem z pracy w biurze projektów, stałem się właścicielem firmy transportowej - przejechałem tym pierwszym ponad pół mln km.  Drugim 850.000 km, trzeci to był Transit z nieudanym systemem wtryskowym Lucas EPIC, przejechałem nim tylko  niecałe 100.000 km i sprzedałem, czwartym przejechałem 400.000km - ale już jako włąściciel innej firmy.  Sprzedałem go niedawno i kupiłem teraz sobie malutki samochodzik  i skończyło sie nabijanie km.

Do rzeczy: mam przejechane około 2,5 mln km. kedy jeździłem zawodowo Transitami, robiłem po 80.000 km rocznie. 

To takie proste - Transit ma zbiornik 80 litrów, co pozwala na przejechanie w trasie 800 km. Z pasażerami, bagażami, jadąc po całej Eropie, grzejąc i autostradami po Niemczech,  i drogami kategorii poniżej wszelkiej krytyki na Ukrainie.

I zapewniam, że każdy właściciel firmy transportowej popuka sie w czoło, i to pięścia, kiedy zaproponuje mu ktoś flotę elektrycznych pojazdów - aby na takim transporcie zarobił.

Odnoszenie problemów elektrycznego transportu samochodowego jakie trzeba pokonać do poziomu elektrycznych, akumulatorowych narzędzi jest tak bezsensowne, że aż po prostu głupie. Każdy kto jest związany z transportem i techniką samochodową zdoła sobie wyobrazić, jakie zaplecze techniczne, jak infrastruktura jest potrzebna i jakie nakłady, by powszechnie, wszędzie były dostępne  zunifikowane akumulatory do samochodów na wymianę. I dodatku tak, by szybkość transortu, jego bezpieczeństwo oraz niezawodność były porównywalne lub konkurencyjne dla transportu tradycyjnego. I czy w ogóle jest to mozliwe w ciągu półwiecza. Ludzie spoza branży napakowani pseudoekologicznym bełkotem - nie. To jest życzeniowe myślenie, i  jest ono tak absurdalne, że bliskie myślenia magicznego.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Maginiu 27 czerwca 2021 20:29
27 czerwca 2021 21:27

Kilogram paliwa ciekłego dostarcza 12 kWh energii, kilogram akumulatora litowego daje 0,2 - 0,4 kWh. Akumulatory są świetne do zasilania narzędzi małej mocy, do magazynowania megawatów absolutnie odpadają.

Miesięczne zapotrzebowanie małego gospodarstwa domowego (bez ogrzewania elektrycznego i takiegoż piekarnika) na prąd, odpowiada energiii  osiąganej z akumulatora o wadze pół tony. Jeśli ktoś chce sobie nazbierać prądu z fotopaneli w lecie, by używać w zimie, to niech się stuknie..

 

 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Maginiu 27 czerwca 2021 20:29
27 czerwca 2021 22:09

"Odnoszenie problemów elektrycznego transportu samochodowego jakie trzeba pokonać do poziomu elektrycznych, akumulatorowych narzędzi jest tak bezsensowne, że aż po prostu głupie. Każdy kto jest związany z transportem i techniką samochodową zdoła sobie wyobrazić, jakie zaplecze techniczne, jak infrastruktura jest potrzebna i jakie nakłady, by powszechnie, wszędzie były dostępne  zunifikowane akumulatory do samochodów na wymianę. I dodatku tak, by szybkość transortu, jego bezpieczeństwo oraz niezawodność były porównywalne lub konkurencyjne dla transportu tradycyjnego. I czy w ogóle jest to mozliwe w ciągu półwiecza. Ludzie spoza branży napakowani pseudoekologicznym bełkotem - nie. To jest życzeniowe myślenie, i  jest ono tak absurdalne, że bliskie myślenia magicznego."

Czyli ludzie pracujący w działach R&D w firmach takich jak KIA Toyota VW BMW Mercedes Nissan GM Tesla - to debile a ich pomysły są skazane na porażke?

"Toyota bZ4X – napęd na 4 koła i duży zasięg

Auto zostanie wyposażone w napęd na obydwie osie za które odpowiada układ silników elektrycznych z przodu i z tyłu, zaprojektowany wspólnie z Subaru. Ma ona zapewniać doskonałe właściwości trakcyjne zarówno na zwykłych drogach jak i sporą dzielność terenową. Niestety, Toyota nie ujawniła jeszcze, jaką mocą będzie dysponować jej elektryczny SUV ani pojemności baterii. Obiecuje tylko, że „napęd elektryczny – silnik, jednostka sterująca oraz system zarządzania – zapewnią wiodącą w klasie wydajność oraz bardzo konkurencyjny zasięg”. Póki co nadal pozostajemy przy naszych przewidywaniach, że podstawowy wariant będzie mógł przejechać w cyklu WLTP około 300 km (tyle oferuje obecnie elektryczna wersja Lexusa UX’a), natomiast w topowym – ponad 500 km.

W salonach sprzedaży Toyota bZ4X ma pojawić się w połowie 2022 r. Ceny oczywiście jeszcze nie są znane, choć poziom startowy zaczynający się od około 200 tys. zł. wydaje się być realny. Warto dodać, że do 2025 r. japońska marka chce mieć w swojej ofercie ponad 70 zelektryfikowanych modeli, w tym 15 czysto elektrycznych."

Magia Panie :)

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/premiery/toyota-bz4x-concept-elektryczne-wejscie/9scx2s3

 

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Marcin-K
27 czerwca 2021 22:23

"Czyli ludzie pracujący w działach R&D w firmach takich jak KIA Toyota VW BMW Mercedes Nissan GM Tesla - to debile a ich pomysły są skazane na porażke?". Debile nie. Wiedzą skąd krótkoterminowy wiatr wieje, i się dostosowują by na kawałek chleba zarobic. Były już przypadki gdy poważne firmy inwestowały w pomysły nie mające żadnego sensu. Choćby "samochody na wodór". Produkcja wodoru jest tak energochłonna, że szkoda gadać.

zaloguj się by móc komentować

chlor @chlor 27 czerwca 2021 22:23
27 czerwca 2021 22:27

Cholera jasna, to miało być do Pazzo.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @chlor 27 czerwca 2021 22:23
27 czerwca 2021 22:36

inwestyce w wodór nigdy nie odbyły się w takiej skali :)

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @ThePazzo 27 czerwca 2021 22:09
27 czerwca 2021 22:51

"Magia Panie :)

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/premiery/toyota-bz4x-concept-elektryczne-wejscie/9scx2s3"

Pan czerpie wiadomości motoryzacyjne z  Der Auto-Świat?  Czy mam rozumieć, że od strony informacji społeczno-politycznych równie wysoko ceni Pan sobie Der Onet?...

Poziom wiarygodności obydwu źródeł równie wysoki - wszak to niemieckie osiagnięcia  cywilizacyjne wskazują Europie kierunki marszu...

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Maginiu 27 czerwca 2021 22:51
27 czerwca 2021 22:58

Czerpie wiadomości z różnych źródeł ale linkuje tu to co jest po Polsku.

Prosze wejść na Toyota.com albo na strone targów motoryzacyjnych w Shanghai.

Zajdzie Pan tam te same dane.

https://www.autocar.co.uk/car-news/shanghai-auto-show

zaloguj się by móc komentować

chlor @ThePazzo 27 czerwca 2021 22:36
27 czerwca 2021 22:59

Nonsens bardziej bił po oczach niż przy obecnych trendach.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @chlor 27 czerwca 2021 22:59
27 czerwca 2021 23:07

Świat się zmienia. Tak jak pisałem wcześniej z zawrotną prędkością. Nie podejmuję się polemizować z naukowcami technikami zatrudnionymi w branży motoryzacyjnej w największych koncernach na świecie.

Pokazuje tylko jak jest.

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @ThePazzo 27 czerwca 2021 23:07
27 czerwca 2021 23:55

Tak jak trudno byłoby Panu polemizować z "naukowcami-klimatologami" zatrudnionymi... no, przez kogo, przez kogo... kto daje im granty na badania naukowe o zagrożeniu klimatycznym? Czyż nie ten, kto forsuje i finansuje "Nowy Zielony Ład"?

Czyż nie ten, kto ma połowę swiatowej produkcji cementu i stali potrzebnej do budowy wież superekologicznych wiatraków. Bo już na wieki wieków pozostanie w niemieckiej eko-ojczyźnianej ziemi 35 mln ton żelbetowych bloków fundamentowych po wiatrakach... I stale przybywa nowych...

Czyż nie ten kto kontroluje 100% światowej produkcji superekologicznych ogniw akumulatorowych, zabezpieczając sobie źródła wszystkich surowców naturalnych niezbędnych do produkcji akumulatorów i baterii samochodowych  (w Kongo i Chile). I czyż nie dlatego niemiecki Bosch wycofał się z badań nad bateriami litowo-jonowymi - bo co tu badać, co tu badać?

Czyż nie ten, kto jest największym  producentem superekologicznych ogniw fotowoltaicznich, którego producenci ogniw zajmują sześć pierwszych miejsc na liście światowych producentów.

I czyż nie ten, kto  ma całe to superekologiczne pitolenie w d..pie, będąc emitentem 50% światowej emisji dwutlenku węgla?

Tak można by bez końca. Ma Pan rację - świat sie zmienia...

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Maginiu 27 czerwca 2021 23:55
28 czerwca 2021 00:04

Nie rozumiem o co Panu chodzi.

Polityka EU i USA jest określona i stawia na auta elektryczne. Dokumenty zostały przyjęte i są oficjalnym prawem.

Koncerny je produkują. 

Pan twierdzi, że to magia ja pokazuje, że to świat realny.

Przecież to nie są moje wymysły.

Wszystko jest w internecie oficjalnie transparętnie i bez ogródek.

Jestem zdania, że w ciągu 10-15 lat świat będzie czerpał energie z elektrowni atomowych a nie z wiatraków węgla czy gazu ale żaden ze mnie ekspert - nie jestem nawet iżynierem a nawet jakbym był to moja wiedza byłaby sprzed 20 lat.

 

 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @chlor 27 czerwca 2021 21:27
28 czerwca 2021 00:04

To jest wspaniała wiadomość, ale niestety praktyczna sprawność napędu spalinowego to 10-12%. Gdyby tę ropę spalić w elektrowni lub nawet małym on-board generatorze, wtedy sprawność całego układu wzrasta do nawet 40%. Wiedzą o tym producenci lokomotyw i statków, spalinowa lokomotywa to turbina gazowa (nie archaiczny tłokowy silnik, tylko turbina) napędzająca prądnicę, ta ładuje baterie, które zasilają elektryczne silniki. Taki napęd nazywamy hybrydą szeregową. Jaguar zaprezentował kilka lat temu model CX75, który miał na pokładzie dwie turbiny o mocy 100kW każda (są one seryjnie produkowane i stosowane w generatorach, m. in w lotnictwie), turbiny zasilały prądnice, te akumulatory, a te z kolei cztery silniki elektryczne o łącznej mocy 500 kW. To był bardzo obiecujący koncept, ale Hindusi się szybko dowiedzieli, że im tego wdrożyć NIE WOLNO.

Pan nie ma pojęcia chyba, jak rozwój technologii jest ograniczany i jakimi nieraz metodami. Taki John DeLorean zaczął w 80 latach produkować samochody z blachy nierdzewnej i szybko się to skończyło, najpierw Margaret Thatcher odebrała mu wcześniej obiecane dofinansowanie, następnie FBI ukręciło prowokację, w wyniku której DeLorean znalazł się w więzieniu, inwestorzy uciekli, a firma upadła. A chodziło tylko o to, że robił samochody, które nie rdzewiały.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @SalomonH 28 czerwca 2021 00:04
28 czerwca 2021 00:09

Myśl techniczna się rozwija ale przecież najważniejszy jest zysk. I kto ten zysk zgarnie. Każdy biznesmen jak jest młody i raczkuje na rynku jest idealistą i krzyczy o wolnym dostępie do rynku. Na starość gdy już ma w rynku 20 % udziałów i bierze udział w oligopolu nie chce słyszeć o takich bredniach :)

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @Maginiu 27 czerwca 2021 23:55
28 czerwca 2021 00:17

Baterie litowe to nie jedyna technologia, która wchodzi w grę.

Szanuję pańskie doświadczenie w transporcie i rozumiem, że nie wyobraża pan sobie inaczej. Niedawno był tutaj jeden, który twierdził, że pół wieku pracuje w energetyce i że NIE DA SIĘ przesyłać prądu inaczej, jak liniami napowietrznymi. Tymczasem Chińczycy chyba tego nie wiedzą, bo z największej wodnej elektrowni świata, gdzieś w Tybecie, przesyłają cały prąd przy pomocy dwóch kabli, podziemnych, prądem stałym o napięciu bodaj 2 milionów volt. Bez transformatorów, słupów wysokiego napięcia i całej tej kosztownej infrastruktury. Stałoprądowe linie są tam teraz we wszystkich nowo wybudowanych miastach i ośrodkach przemysłowych. Stało się to możliwe, bo jakiś czas temu wynaleziono tranzystory IGBT. Nie jest pan w stanie przewidzieć przyszłości, ani rozwoju technologii, bo nie jest pan konstruktorem, tylko użytkownikiem, w omawianym temacie nie ma pan nic do powiedzenia.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @ThePazzo 28 czerwca 2021 00:04
28 czerwca 2021 00:25

Niedawno branżę obiegła wiadomość, że Chińczycy rezygnują z elektrycznych samochodów, przestają dawać na nie ulgi i dotacje. Tymczasem prawda jest taka, że ulgi i dotacje nie są już potrzebne, technologia się przyjęła i nie potrzeba jej na siłę promować.

zaloguj się by móc komentować



Maginiu @SalomonH 28 czerwca 2021 00:17
28 czerwca 2021 14:14

"Szanuję pańskie doświadczenie w transporcie i rozumiem, że nie wyobraża pan sobie inaczej. "

Założyłem firmę transportową, bo biuro projektowe przemysłu elektronicznego (Zjednoczenie UNITRA) w którym pracowałem jako projektant,  padało z braku roboty.

Sądzę, że jeszcze Pana na świecie nie było, kiedy ja już budowałem  lampowe wzmacniacze przeciwsobne, z bardzo  eskomplikowanymi transformatorami wyjściowymi - sam je nawijałem.

Niech Pan nie ocenia nikogo po jednym zdaniu. To że ktoś jest czarnoszyjcem i kierowcą, nie znaczy, że nie potrafi zreperować elektronicznego sterownika ABS-u w swoim aucie... Albo sterownika zaworu nagrzewnicy sterowanego sygnałem PWM.  Coś Panu może to mówi?  To elektronika samochodowa jest.

" w omawianym temacie nie ma pan nic do powiedzenia. "

Poraził mnie Pan. Tym prądem. Co za wiedza...

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @Maginiu 28 czerwca 2021 14:14
28 czerwca 2021 15:15

Skoro Wielka Brytnia od 2030 nie pozwoli u siebie zarejestrować samochodu spalinowego to jak oni sobie wyobrażają transport - busy autokary ciężarówki.

Ja rozumiem co Pan chce powiedzieć i też na dzień dziejszy sobie tego nie wyobrażam.

Fakt jest faktem prawo zostało przyjęte a koncerny mają sie dostosować.

"Sądzę, że jeszcze Pana na świecie nie było, kiedy ja już budowałem  lampowe wzmacniacze przeciwsobne, z bardzo  eskomplikowanymi transformatorami wyjściowymi - sam je nawijałem."

Wielki szacun.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @Maginiu 28 czerwca 2021 14:14
30 czerwca 2021 11:45

Zapomniałem tu zajrzeć wcześniej, jeśli pana uraziłem, to przepraszam. Pańska postawa jest typowa, użytkownicy często sprzeciwiają się innowacjom i przytaczają na to ważkie argumenty. Innowacje bywają kłopotliwe, wymagają zazwyczaj nauczenia się nowych rzeczy i zmiany sposobu myślenia. Postawa "po co zmieniać kiedy działa" i "nie wyobrażam sobie inaczej" to normalna sytuacja. 

Ja też konstruowałem układy, lampowe, tranzystorowe, na układach scalonych. Nawijałem transformatory i silniki. Rzadko teraz robię takie rzeczy, bo nie mam na to czasu, a także dlatego, że mam wnuka, któremu w kilku słowach da sie wyjaśnić, co ma robić i jak i bardzo go to cieszy. Jemu będą obojętne moje i pańskie przyzwyczajenia i ograniczenia. Ten cały postęp to dla nich, a nie dla nas, oni nie będą pytać, po co zmieniać, kiedy działa.

zaloguj się by móc komentować

Paris @SalomonH 30 czerwca 2021 11:45
30 czerwca 2021 16:48

Wlasnie,  prosze  Pana,...

...  innowacje  bywaja  klopotliwe...  szczegolnie  dzisiaj  !!!

A  do  tego  jeszcze  wypadaloby  aby  obywatele  -  co  najmniej  -  w  wiekszosci  pragneli  ich,  a  co  najwazniejsze  aby  bylo  ich,  obywateli  NA  NIE  STAC,  tzn.  na  te  wszystkie  ZLODZIEJSKIE  INNOWACJE   i  oby  one  nie  obrocily  sie  przeciwko  obywatelom,  bo  juz  dzisiaj  "innowacyjny"  ZLODZIEJSKI  modus  operandi  bierze  gore  we  wszystkich  "innowacjach"...

...  po  prostu  OKRADANIE  OBYWATELI  -  to  jest  cel  "innowacji"  !!!

 

 

zaloguj się by móc komentować

bendix @Marcin-K 25 czerwca 2021 12:00
1 lipca 2021 14:22

Ale bzdura. Zamieniać najbardziej szlachetny rodzaj energii na ciepło zamiast na pracę. Wyjątkowy dyletant!!!

zaloguj się by móc komentować

bendix @SalomonH 28 czerwca 2021 00:17
1 lipca 2021 14:25

Mogę zobaczyć jakiś opis tranzystora IGBT na milion Voltów?

zaloguj się by móc komentować

bendix @chlor 27 czerwca 2021 21:27
1 lipca 2021 14:42

Jeden myślący człowiek :-) Pozdrawiam.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @bendix 1 lipca 2021 14:25
1 lipca 2021 15:22

nie wiem dokładnie jak to jest zrobione, ale to nie Chińczycy tylko siemens i Abb robił do tej linii osprzęt i konwertery oraz kable

zaloguj się by móc komentować

bendix @SalomonH 1 lipca 2021 15:22
1 lipca 2021 15:30

Coś gdzieś słyszałeś ale to ewentualnie tyrystory i nie sądzę żeby budowali kabel o długości 3000 km bo to po prostu jest drogie.

Tutaj coś o tym wspominają:

http://elektroenergetyka.pl/upload/file/2015/3/arch_marzec_2015.pdf

zaloguj się by móc komentować


SalomonH @bendix 1 lipca 2021 15:30
7 lipca 2021 05:45

z wiki, wyraźnie niezupdateowane :) 

In 2010, ABB Group built the world's first 800 kV UHVDC in China. The Zhundong–Wannan UHVDC line with 1100 kV, 3400 km length and 12 GW capacity was completed in 2018. As of 2020, at least thirteen UHVDC transmission lines in China have been completed.

While the majority of recent UHVDC technology deployment is in China, it has also been deployed in South America as well as other parts of Asia. In India, a 1830 km, 800 kV, 6 GW line between Raigarh and Pugalur is expected to be completed in 2019.[56] In Brazil, the Xingu-Estreito line over 2076 km with 800 kV and 4 GW was completed in 2017. As of 2020, no UHVDC line (≥ 800 kV) exists in Europe or North America.

O tranzystorach IGBT można sobie samemu znaleźć... Tyrystory w tych zastosowaniach to historia. Przełomem było opracowanie przez ABB działającego UHVDC circut breaker, czyli po prostu wyłącznika działającego na tych napięciach, bo to długo był problem. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować